OT: Proč OpenSource

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Září 7 10:22:58 CEST 2007

Zdravím,

> Vsetko co som nasiel sa da zhrnut do par viet - aplikacie (napr. XXXX)
> sa maju dat do  /opt/XXXX, ich nastavenia do /etc/opt/XXXX a data do
> /var/opt/XXXX (mozno som to trocha poplietol ale toto je princip).

To je právě jen jedna z možností. Já preferuji:
Aplikace: /opt/XXXX/bin, /opt/XXXX/sbin, /opt/XXXX/libexec
Nastavení: /opt/XXXX/etc
Data: /opt/XXXX/var
Knihovny: /opt/XXXX/lib
Manuály: /opt/XXXX/man
Dokumentace: /opt/XXXX/doc
Infostránky: /opt/XXXX/info

To vše je v mém systému při rozbalení balíčku do /opt (obyčejným tarem) zcela
hladce rozpoznáno a začleněno do systému tak, že všichni uživatelé mohou
kdykoliv po novém přihlášení začít nový balíček používat.

> Ani
> slovo o tom ako sa vysporiadat s nastaveniami a datami viacerych
> uzivatelov,

Velmi jednoduše. Aplikace si vytvoří adresář /home/user/.XXXX (ta tečka na
začátku zajistí nezobrazení při běžném listování adresářem) a v něm si může
ukládat, co chce.

> ani slovo o tom, aka je doporucena struktura inicializacnych
> suborov,

Aplikace jsou velmi různorodé. Bylo by naprosto bezúčelné je svazovat nějakou
společnou koncepcí inicializačních souborů.. Proč ? Každá aplikace si ty svoje
bude vytvářet i udržovat sama.

> nehovoriac uz o nejakom standardnom instalovacom a
> odinstalovacom postupe

Není to standard, ale tak 80% aplikací dnes nainstalujete sekvencí
./configure <nějaká ta volba, třeba právě --prefix=/opt/XXXX>
make
make install
a pokud dodržujete výše uvedená pravidla, k deinstalaci stačí
rm -r /opt/XXXX a ejhle, ono se to zase automagicky ze systému zcela vytratí
(ano, u uživatelů zbudou ty adresáře .XXXX/ s uživatelskými daty té aplikace,
to není ošetřeno, pravda, ale to si pak každý uživatel při pravidelné
hygieně svého prostoru vyčistí sám :-). Netvrďte mi, že ve windows by to
bylo při centrální deinstalaci nějaké aplikace jinak :-)).

> (vratane tej optimalizacie na procesor, moznosti
> individualneho nastavenia toho ci onoho, atd.), ziadne doporucene
> uzivatelske rozhranie,

Já doporučuji /bin/bash. To je pro tento účel výborné uživatelské rozhraní.

> doporuceny help (uz ani man nie je co byval),
> proste nic. Skratka, tvorcovi aplikacie je ponechana uplne volna ruka na
> klasicke *NIXoidne experimenty ad absurdum.

Pokud zjistím, že někdo opravdu hodně experimentuje, tak buďto jeho balík
překopu tak, aby byl konformní s mým systémem (je to Open Source, o tom to
právě je), nebo ho prostě nepoužiji. Mám svobodu udělat to i tamto.

> Mno samozrejme ako laik sa mozem hlboko mylit, pokojne ma sprdnite, kym
> nas admin nestipne...

Já Vás OPRAVDU nechci spr***, já jen obhajuji to, že na věc může být i jiný
názor a fakt jsou tací, kterým to vyhovuje.

S pozdravem Pavel Troller