OT: Proč OpenSource

Jan Waclawek wek@evona.sk
Čtvrtek Září 6 15:12:51 CEST 2007

Pavel Troller wrote:

> [...]
> většina lidí, používajících tu kterou distribuci dělá po něm) bordelář,
> bude celý systém v bordelu. Já se snažím o opak. Alespoň na Linuxech dnes
> převládá strategie "jutový pytel" - vše se instaluje do společných adresářů.
> To je pravě to, co se mi nelíbí a ve své distribuci to chci mít jinak. Proto
> každé aplikaci vytvořím speciální adresář, např. /opt/aplikace, a ta v něm
> bude "self-contained", čili vůbec nic z té aplikace "nevyčuhuje" do dalších
> částí OS. Můžete tomu říkat bordel, já tomu říkám pořádek :-).

Mno ale to ste zase nepochopili co som chcel povedat ja. Vy k tomu
pristupujete presne ako v tom nedavnom flame zastancovia C, ktori
tvrdia, ze vsetko je len otazka samodiscipliny (napokon, ta analogia
*NIX/C nie je nahodna, vsakano...)

Inaksie povedane, ani v *NIXe podla vsetkeho neexistuje jednotny a
jednoznacny pristup k tomu ako a kde schovavat napr. prave tie
konfiguracne data, binare, spolocne kniznice, cokolvek ine; nehovoriac
uz o tom, ze by tento jednotny pristup podporoval priamo operacny system
(poskytnutim prostriedkov/kniznic, ako aj "organizacne", popisom
doporuceneho postupu v manuali... aha, *nix a manual... ako to je ta
prupovidka o dokumentacii a zdrojakoch? :-) )

> Naopak, znám z doslechu a taky z wine takovou jednu věc, které se říká
> "registry". Přiznám se, že i těch pár programů, co v tom wine občas pustím,
> za pár týdnů tuhle věc znečistí natolik, že i přeplněná popelnice má proti
> ní čistotu operačního sálu :-). Nechápu, jak toto může fungovat v systému,
> který kromě ní žádné jiné konfigurační úložiště nemá.

Register samo osebe nie je zla vec, len samozrejme sa to zabordelovava a
navyse je to udajne technicky dost zle vyriesene (to mam z druhej ruky
takze predavam ako som kupil).
Trocha je to nasledok toho "schovavacieho" pristupu ("ja viem lepsie co
chces tak mi do toho nekafri"). V skutocnosti by ste sa o jeho
existencii nemali dozvediet. Mne sa ten pristup nepaci; ale takisto sa
mi nepaci volna anarchia. Nie zeby som sam nebol tak trocha
experimentator vo vselicom, ale ako uzivatel ocenujem ked sa dodrziavaju
urcite zasady, zjednodusuje to potom moju robotu.

Ale, ved ja som bol napisal, ze tie Win nie su o nic mensi bordel.

> A k ostatním bodům taky máte nějakou trefnou poznámku :-) ?

Aaaa, urcite hej, ale piatok je este daleko... Nie, v skutocnosti
vacsine z tych bodov jednoducho vobec nerozumiem, takze sa k tomu mozem
vrcholne kvalifikovane vyjadrit... :-)

> Já jsem ale nedoporučoval minicom, ten opravdu nemám rád. Doporučoval jsem
> c-kermit, protože je naprosto geniální v tom, že na vše má příkaz a
> naopak je naprosto neklikací a dokonce nemá ani ten stavový řádek :-).
> Já holt jsem takový, že mám rád něco, co se dá vyjádřit slovně. Mnohem
> radši napíšu "set speed 115200" než abych si jednou kliknul.

Ak je to ten isty kermit alebo podobny nez co som pouzival pred 15 rokmi
(co asi ano), tak dakujem, neprosim si. Vedel som to pouzivat len vdaka
tomu, ze sa dali definovat klavesove skratky. Kto a najma naco by si
pamatal tych milion prikazov???

Povedzte uprimne, pouzili ste nieco co je klikacie ale je to dobre
napisane (ci skor, "nadizajnovane"), tak ako ten Bray, ze proste vsetko
je akosi na svojom mieste a nie je to preokienkovane?

Naozaj takych programov nie je vela; ale vyhodu spoznate vtedy, ked taky
tool pouzivate dostatocne zriedkavo a pouzivate ich velmi vela a
rozmaniteho charakteru. Ta vyhoda spociva v rychlom zorientovani sa.

To je prave o tych "spolocnych crtach" (paradigmach) a
"samodokumentovanosti"; toto je tazke vysvetlit a este menej ludi si to
mozno uvedomuje, ale verte mi ze to funguje.

> A ještě něco,
> v mé práci občas musím navigovat druhé. Alespoň mně přijde jednodušší
> říct mu do telefonu třeba "zadej příkaz 'reload system now'" než "klikni na
> menu system, najdi funkci reload, vyleze podmenu, z něj vyber hodnotu
> "system", vyleze okénko, klikni na Yes, vyleze druhé okénko, na to dej
> No" :-).

K tomuto sa neviem vyjadrit. Cez telefon sice zvyknem "servisovat", ale
obvykle je zadrhelom nieco uplne ine; toto je obvykle podruzne. Ine to
moze byt u ciste PC-softwaroveho telefonickeho "servisu", to verim.

> Ale to je naprosto v pořádku :-). Jen se nesnažte činit své závěry
> obecně platnými.

Preco nie?
Ked uz raz som taky dokonaly... :-P

wek