PRINTED

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Říjen 31 13:27:13 CET 2007

Puvodni zprava ze dne 31.10.2007 od Bitovod:

> Celkem souhlasim s nazorem, ze mne, jako zakaznikovi, neni vubec nic
> do toho, jakym zpusobem se zbozi dostane od dodavatele na muj stul.

To je sice velmi hezky nazor, ale neni prilis realny v kontextu, o
kterem jde rec. Pokud chces jakoukoliv garanci terminu dodani "az na
stul", je potreba vyuzit prislusnou sluzbu a take za ni zaplatit.
Potom opet mas urcite zaruky a je tam take stanoveno, jak se postupuje
v pripade, ze zasilka neni dorucena v danem terminu.

Ja samozrejme chapu, ze by se kazdemu libilo, kdyby za dopravu
zaplatil treba jen 50 Kc nebo nejlepe, kdyby celou dopravu za nej
zaplatil nekdo uplne jiny (treba dodavatel), a soucasne by ten nekdo
jiny take zarucoval, ze zasilka prijde druhy den. Tak to samozrejme
neni. Stat se muze cokoliv.

Kazdy dodavatel muze vychazet z toho, co mu prislusni dopravci mohou
nabidnout. Kdyz chces mit dopravne levne a pouzijes balik Ceske posty,
musis proste pocitat s tim, ze bude dorucen do 4 dnu, ale muze se take
stat, ze se nekde zatoula, a pak se vec resi reklamaci. Kdyz se nekdy
najde, dostanes ho, kdyz se nenajde, bude vyplaceno pojistne plneni.

Pak jsou dalsi sluzby Ceske posty jako profi baliky, obchodni baliky,
EMSky apod. Tam dokonce jsou urcite sankce, jako ze kdyz neprijde
balik vcas, je vyplacen rozdil mezi touto sluzbou a sluzbou normalniho
baliku, pripadne vracena cela cena sluzby.

Kdyz si jeste vic priplatis a vyuzijes nejakou prepravni sluzbu, mas
dalsi moznosti. Neni pravda, ze PPL nebo DPD ruci za to, ze bude
zasilka dorucena do 24 hodin. Napriklad DPD pro tyto ucely ma dalsi
produkty jako zasilka do 24 hodin nebo do 12 hodin apod. Ano, kdyz se
takova zasilka nekde zatoula, pak sedne ridic do osobaku a doveze ji,
protoze to proste garantuji. Ale i tady se muze leccos stat a v kazdem
pripade to stoji vic penez.

Nemuzes proste chtit neco, co neni v silach dodavatele zajistit za
danych podminek. Jestlize dodava beznymi zpusoby za bezne ceny,
jednoduse negarantuje dodani na stul v dany den nebo hodinu. Nemuze to
garantovat. Muze (nebo nemusi) nabidnout nejakou lepsi dopravni
sluzbu, kterou si pak ale zaplatis navic.

Mimochodem, podle ceskych zakonu (minimalne podle zakona o DPH) se
zbozi povazuje za dodane v okamziku, kdy je predano prvnimu dopravci.
Timto okamzikem take prechazi majetkova prava na odberatele, v ten
okamzik uz je zbozi tvoje a muzes s nim nakladat. A propos, tady
narazi na zakon take ruzne protipravni texty typu: "Zbozi je majetkem
dodavatele az do jeho uplneho zaplaceni.", ktere nektere firmy pisi na
danove doklady, pripadne do smluv.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem