=?ISO-8859-1?Q?Re:_OT:_o_zivote_ziarovky, _was:_Lampi=E8ka_na_SS_proud=3F?=

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Pondělí Říjen 29 10:04:46 CET 2007

29.10.07, Filip Kotoucek <filip.kotoucek@mpmedia.cz>:
> chmm
> nebude se nam to prat s normou ktera diktuje klasicke vlaknove zarovky
> na mistech jako jsou obrabeci a jine tocive stroje kvuli
> stroboskopickemu efektu?

Ta norma je z doby, kdy zářivky blikaly na 100Hz, úsporka má měnič,
kterej pracuje řádově v kHz. Jesi tam pořád hrozí ten strobo-efekt, to
nevim.

> tuhle mi kolega nad soustruh dal usporku a taky jsem ho hnal
> jeste k tomu mi tam nasrouboval takovou tu bilou tmu

To se musí nadimenzovat, já bych se neřídil tím co je na krabičce,
jako že 17W úsporka nahradí 60W žárovku (nebo jak to je), ale vybral
bych o stupeň silnější. Taky musíte počítat s tím, že po zapnutí sice
svítí hned, ale ne naplno (tak na 50%?) a chvíli jí trvá, než se
"nažhaví" na plnej jas. Což koneckonců může bejt pro voko lepší, páč
si líp přivykne než když se z úplný tmy najednou kouká na úplný
světlo.

P.K.