OT chemie

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Říjen 27 05:18:53 CEST 2007

> Zdravim
> Narazil jsem v zakladoskolske ucebnici na tuto rovnici
> 2Fe + H2SO4  --> H2 + Fe2SO4
>
> Je spravna ?
> Pro je tam siran zelezny a ne zeleznaty  ???

Zdravím,
  o tom, že by bylo železo jednovazné (či jak jsme ještě říkali "jednomocné")
jsem nikdy neslyšel a nic takového neviděl. Reakcí nám vždy vznikal síran
železnatý (zelená skalice) - FeSO4. Ještě za určitých podmínek mohl vznikat
síran železitý Fe2(SO4)3, ale železný - to tedy opravdu ne. Tak buďto udělala
chemie tak obrovský pokrok, že odhalila další vlastnosti tohoto prvku, nebo
se železo třeba vlivem zhoršujících se ekologických podmínek nějak
zdegenerovalo :-), nebo - a to je myslím nejpravděpodobnější - si někdo v té
učebnici popletl železo např. se sodíkem.
  Je ale fakt, že jsem měl vždy chemii jen jako koníčka, tak mi to možná
někde uniklo.
  S pozdravem Pavel Troller