Rozpoznávání barev

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Říjen 24 21:22:22 CEST 2007

Predovsetkym by ste si ako student mali ujasnit zakladne pojmy (a dojmy :-) ).

Filter ma nejaku spektralnu charakteristiku (Vas zaujima jej priepustna charakteristika). To je taka krivula, mala by mat viac ci menej rozplacnuty pik - idealne obdlznik, ale to samozrejme nejde dosiahnut. Vy budete tie tri filtre potrebovat take, aby tie tri piky boli dostatocne rozmaznute cez prislusnu farebnu oblast, s urcitym prekryvom.

Snimac ma znova nejaku spektralnu citlivostnu charakteristiku. Ta sa sklada z viacerych veci ale to tu nie je dolezite. Dolezite je, ze beznej kremikovej fotodiode ci fototranzistoru klesa citlivost od nejakej blizkej infracervenej postupne cez cele viditelne pasmo, na nejakej zelenej je to zhruba jedna tretina z maxima.

Takze vysledna spektralna citlivost zostavy filter-snimac je sucinom tychto dvoch spektier - filtra a snimaca. Jednoduche, nie? Znova vyjdu nejako rozmaznute a deformovane piky.

Mno, lenze sme zabudli na to, ze nejake spektrum ma aj zdroj svetla. Biela je velmi siroky pojem, radsej nanho v tejto oblasti okamzite zabudnite. Ak sa jedna o termalny zdroj, napr. ziarovka resp. halogenka, spektrum je spojite, je to tak siroko rozmazany pik ze to v oblasti viditelnej je nieco pomaly klesajuce smerom k modrej (prip. v tom su nejake absorpcne "jamy" z banky apod.). No ak pouzijete iny zdroj - vybojku, ziarivku, LEDku ci nedajboze laser - mate zdroj so spektrom ciarovym, prip. ak je v tom zamiesany aj luminofor, tak k ciaram sa pridruzia aj viacmenej rozmazane piky od luminofora. Pozor na odraz zdroja na okolitych predmetoch, merat by ste mali v zaciernenej komore a vsetky ostatne predmety v komore (drziaky) by mali byt tiez matne cierne.

No a napokon, samotny predmet ma tiez nejake spektrum reflektivity. Takze nakoniec mame sucin styroch spektier, z ktorych meriate integral; a to z troch (ci viacerych, ak chcete) roznych vyslednych spektier. Skuste si ich nakreslit, a pouvazujte, ako z toho usudite na farbu predmetu (co je samo osebe tiez dost pofiderny pojem).

Nie su to inak ziadne zasadne pravdy, vsetko je to viacmenej stredoskolska fyzika. Aku skolu to vlastne studujete?

wek

PS. Este poznamka na zaver, filter sa moze vopchat aj ku zdroju svetla, je to jedno; no a da sa uvazovat aj bez filtra, bud s nejakymi detektormi co ma ostry pik detektivity - mozete pouzit pokojne aj LEDku zapojenu ako fotodiodu - alebo so tromi alternativne rozsvecovanymi zdrojmi relativne monochromatickeho svetla - mno, napadaju ma znova LEDky... :-)