CPU s jednou instrukci ;).

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Středa Říjen 17 17:04:56 CEST 2007

Ono to jen tak vypada, ze je to jen jedna instrukce, ale kdyz si to
clovek rozepise, zjisti, ze tim ze se pise zdrojovy a cilovy registr a
ty maji nejaky specialni vyznam, ze vlastne koduje plnohodnotnou instrukci.

To pojeti jako jedna instrukce ma ale svuj vyznam. Jde o to, ze je to
snadno implementovatelne a snadno rozsiritelne. Kdyz se rekne, ze treba
registry R0 az Rx obsahuji to co se do nich zapise a registry Rx+1 az Ry
obsahuji vysledek nejake operace a nebo neco ovladaji, pak se da nechat
v rozsahu tech specialnich registru vetsina rezervovanych a lze funkce
rozsirovat, pricemz se zachova zpetna kompatibilta ke starsim typum.
Rekneme, ze drive rezervovany registr nahradim zaobnikem a ejhle,
zapisem a ctenim jednoho registru mam zasobnik. Mohu udelat i takova
zverstva, ze zapisem do nejakeho registru si skocim na adresu danou
obsahem toho (a nebo i dalsich registru), pricemz si do jednoho
zasobnikoveho registru ulozim navratovou adresu a prectenim toho
registru pak skacu zpet (call/return). Da se takhle udelat uplne cokoli.
Navic je tady skalovatelnost, protoze mohu mit klidne ruzne dlouhou
datovou sbernici a stale je to totez. Jen maximalni pocet registru se
ridi delkou instrukce, takze alespon 16b zapis instrukce pro neco
rozumnejsiho je asi nutnosti.

No a ze chybi externi pamet dat ? Nechybi, namapuju si ji na IO porty
vytvorene vstupy a vystupy vydratovanymi z registru. Proste nad timhle
CPU by mohl vzniknout uz dospelejsi CPU, vytvoreny vlastne uz jen softem.

Kdyz si clovek uvedomi, ze tohle je kostra, snadno se do ni neco
pridava, protoze to stale ma svuj rad a nevznikaji silene spagety spoju
od nekud nekam, ktere se stavaji neuveritelne neprehlednymi s kazdou
sebemensi upravou. Je to zkratka jednoduche pro implementaci clovekem,
ma to stale svuj poradek. Verte mi, ze i pokud nejde o draty, ale treba
o VHDL, ze se clovek snadno ztrati, pokud nema presne nadefinovano co a
jak. Ale tady je ta kostra a tak se neni tolik kam ztratit a pridanim
neceho k nejakemu registru se mene nabori cela architektura, nez kdyz to
clovek pise tak nejak sestupne, kde rozlisuje bity od shora dolu a
dekoduje instrukce, pricemz kdyz uz to nejak sedi, prijde na neco, co to
cele rozbije ;).

Uznavam, je to cele jen hra, ale aspon uznejte, ze docela hezka - lepsi
nez kdybych se chytil nejake te zavadne party a kdo si hraje nezlobi ;))).

Jano, Jano, ja myslel, ze uz mne to preslo, roky jsem se z navrhnovani
CPU lecil delanim uzitecnych veci a ted jsem zase nakazenej ...

--
Jiri Bezstarosti