Nízkošumové NF tranzistory ?

Petr Heřman ph@lf2.cuni.cz
Pondělí Říjen 15 15:29:11 CEST 2007

Mohl by někdo napsat odkaz na nějaké osvědčené schema,
které by se dalo obšlohnout a vyzkoušet a jednodušše nastavit
bez nutnosti týdenní laborování a počítání?
Na vstupu by měl být nějaký osvědčený dynamický mikrofon
(Dejme tomu AKG D202CS či tesla AMD 210 :-)
A výstup opět do mikrofonního vstupu recorderu,
tak si myslím, že jeden tranzistorový stupeň s dekme tomu
čtyřmi tranzistory paralelně by mohl pro začátek stačit.
A jak je to třeba s vlivem velikosti napájecího napětí?
To potřebuji urgentně během dneška či zítřka postavit
na ten koncert.

Když se to osvědčí, tak bych tomu časem mohl věnovat už
víc času, zajímá mě nahrávání zvuků v přírodě a tam už
ta mikrofonní napětí jsou mikrovoltová. To už asi bude
ale stejně zapotřebí si na to pořídit nějaký kondenzátorový
mikrofon, předpokládám.

Dělal jsem o prázdninách takovou zkoušku, byli jsme v Alpách
a tak jsem tam nahrával různé vodopády z různých vzdáleností,
z různých úhlů, za různého počasí, s různými překážlkami mezi
atd. s úmyslem udělat pak z toho spektrální analýzu a zjistit
nějaké závislosti, případně stacionaritu signálu apod.
Protože pokaždé, když jsme byli v Alpách, mě fasscinovalo,
jak má každý vodopád jiný zvuk a jak se ten zvuk stále mění
a já si nebyl subjektivně jistý, co včechno v tom hraje roli
a co se na tom objektivně tolik mění.

Ale měl jsem s sebou jen elektretové mikrofony a když
jsem přijel domu, tak jsem zjistil, že i když nahrávám
15m od vodopádu a jsem celý mokrý od kapek a duní to jak
nevím co, tak stejně ten šum toho elektretu a vstupních
předzesilovačů se tam pořád ještě dost silně uplatňuje.

A pokusu zachytit něco na pár set metrů nebo km už musel
zákonitě skončit naprostým fiaskem.

Není mi jasné, čím to snímat, kdybych si udělal nějakou skládací
parabolu na principu deštníku třeba o průměru 2m, tak stejně
mně tam ty hluboké tóny spektra s délkou vlny nad 1m budou chybět.

Díky,
Petr Heřman