Nízkošumové NF tranzistory ?

Petr Heřman ph@lf2.cuni.cz
Neděle Říjen 14 21:03:03 CEST 2007

Dobrý den,

se zájmem jsem si pročetl celou vaši diskusi z června t.r.,
kterou založil Pavel Troller patrol@sinus.cz při rekonstrukci
starého lampáče s tranzistory na vstupu.

Také patřím ke generaci, která kupovala svůj první tranzistor
103NU70 s chvějícím se srdcem za 30,- Kčs a snažila se okouzit
prodavačku, aby šáhla pod pult a vytáhla ten výběrový s bílou
čepičkou, který měl betu 100 (ty s červenou čepičkou, které
nám pak posílali do radioklubu, měly betu 20)...

Svoje bastlení jsem skončil někdy v době, kdy se začaly prodávat
KC509, tou jsem nahradil nějaké germanium na vstupu u svojí B4
a to byl asi můj poslední významný bastlířský výkon.

Teď jsem si po dlouhé době rozhodování koupil nahrávadlo
BOSS Digital recorder MICRO BR (bývalý Roland).
Má to také mikrofoní vstup, ale když tam strčím dynamické
mikrofony, tak abych vytočil vstup na maximum a pak to šumí
až hrůza a stejně to ještě není dost vybuzené.
(Nahrávám většinou malé hudební soubory, klasickou hudbu,
zpěv a capella nebo barokní akustické nástroje, takže
intenzita zvuku není zrovna závratná, když jsme ty mikráky
dal k oscilosokopu, tak při normálním mluvení či zpěvu
dávaly cca nějaké desítky uV, no pak jsem si ten osciloskop
nějakým omylem odpálil a nemám už nic.)

Tak jsem si řekl, že by to chtělo mezi ty dynamické mikrofony
a mikrofonní vstup vrazit ještě nějaký předzesilovač,
počítm s napěťovým zesílením řádově pár stovek, tj. cca 50 dB,
abych mohl ten vstup na nahrávadle stáhnout aspoň o 20-30 dB,
aby tolik nešuměl, a ještě to měl dostatečně vybuzené.

Kamarád mi vyhrabal v šuplíku nějaké dva operáky, udělal jsem
si nějaký bastl do krabičky od mejdla, odstínil kusem plechu,
ale výsledkem je jen nějaké podivné kníkání a podivné pazvuky,
když se na to člověk křivě podívá. A když se podívá hezky,
aby to nekníkalo, tak to stejně šumí jak Viktorčin jez
(zesílení ve zpětní vazbě jsem dal asi na 500).

Čtvrt roku mi to tak odpočívá v šuplíku, pak jsem si řekl,
zkusím to radši s tranzistory, jiný kamarád mi dal nějaké
staré osvědčené schema mikrofonního předzesilovače
pro dynamický mikrofon z nějakého asi 10-20 let starého
AR, ale to jsem si mezitím zase někam založil a nemůžu
ho najít. Tak hledám po Inetu a našel jsem tuhle vaši
skupinu.

Jenže teď jsem v situaci, kdy pozítří mám nahrávat jedno
naše vystoupení na konzertě a totálně nic nestíhám
(zvlášť když toho víc nakecám, než udělám, viz tento
příspěvek).

Tak si říkám, dám tam jednu nějakou KC509 nebo nějaké
odpovídající BC, 6V napájení z baterek, 1kOhm do kolektoru
a M22 z kolektoru do báze a bude vystaráno a pak se uvidí.

Myslel jsem, že doba za těch 20 let v tomto ohledu trošku
pokročila, takže tam namísto KC509 dám něco "lepšího",
ale z Vašeho příspěvku jsem pochopil, že v nejbližší
trafice stejně nic lepšího neseženu.

Pochopil jsem to tak správně, anebo má někdo lepší nápad?

(Až bude po koncertě a já zjistím, že nahrávka je
k zahození, tak pak třeba budu pokračovat v hledání
nějakého sofistikovanějšího řešení.)

Petr Heřman