OT: Flame textovy vs. graficky, Was: hyperterminal

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Říjen 13 11:17:55 CEST 2007

>  Prosím, no flames :-), ¾ijme v míru a pøátelství. Jen jsem chtìl na typickém
>pøíkladu ukázat, ¾e pokud èlovìk vynalo¾í tro¹ku úsilí a nauèí se tìch pár
>pøíkazù, je pak práce v textovém re¾imu mnohonásobnì efektivnìj¹í.
>A v re¾imu grafickém je stejnì tøeba se nauèit, v jakém menu/podmenu/podmenu
>atd. lze to èi ono najít, co¾ pro mne je mnohem hor¹í ne¾ se uèit ty pøíkazy,
>nebo» nejsem graficky orientovaný typ :-).

Mno ja neviem, najprv tu rozfrkate benzin a skrtnete zapalkou, a potom vykriknete "no flames"? :-)

V textovom rezime je obtiazne vytvorit prehladne menu, nehovoriac o potiazach s roznymi druhmi "textoveho rezimu" - farebne, nefarebne, rozne pocty znakov atd.
Este tazsie je vytvorit "paradigmy", t.j. sustavu postupov ktore su spolocne pre prevaznu vacsinu aplikacii v danom prostredi (jednou z takych paradigiem je v *nixovom prostredi je help cez man, bohuzial uz ani to velmi nefunguje a nevyhodou je ze postup ktory je v man popisany si treba v ciste textovom rezime zapamatat/zapisat aby sa potom dal pouzit).

Na druhej strane, kym graficky rezim poskytuje (za cenu extenzivnejsieho hardwaru vratane pamatovych narokov) velmi siroky rozsah moznosti, je potrebne sa zamysliet, ako ich pouzit. Mnozstvo "standardnych" postupov, ktore sa pouzivaju kvoli odlahceniu programatora od takehoto druhu "myslenia" vedu casto k nevhodnej strukture, ktorej ziarivym prikladom je prave preokienkovanost hypoterminalu. Ako protiklad je uz tu mnohokrat spominany terminal by bray, a v obmedzenom rozsahu aj realterm (ten bohuzial trpi ocividnou bordelarskostou autora).

Este jeden omyl, ktoreho sa kolega Troller casto dopusta je, ze si myli graficke prostredie s nutnostou ho ovladat pomocou mysi - nie, to je MOZNOST ho tak ovladat. Inteligentny program samozrejme ma moznost plne ovladat z klavesnice (a, podla moznosti, mat toto ovladanie konfigurovatelne). Znova, vyvojove prostriedky bohuzial klavesove skratky potlacaju resp. nenutia vyvojara ich definovat. Znova je to len a len o mysleni vyvojara.

Summa summarum, vdaka rozsiahlejsim prostriedkom je v grafickom rezime obvykle MOZNE vytvorit daleko uzitocnejsiu a lahsie ovladatelnu ekvivalentnu aplikaciu nez v textovom; problem je vsak prave v tej rozsiahlosti a v tom, ze DESIGN (v najsirsom moznom vyzname tohoto slova) a PROGRAMOVANIE su dve diametralne odlisne cinnosti, a malokedy sa podari ich sklbit v ramci jedneho projektu ci dokonca v jednom cloveku.

Ked uz mame ten vikend... :-)

wek