Samo-domo úsporná UPS - pro a proti?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Listopad 23 16:17:38 CET 2007

Zdravím,
  když už se tu řeší ta problematika úspor energie nebo alespoň plateb za ni,
svěřím se s myšlenkou, kterou už nějakou dobu nosím v hlavě a nechám si ji od
vás zkritizovat :-).
  Jsem tak trochu blázen a doma mám trvalý odběr kolem 1.5kW všech možných
zařízení: telefonní ústředna, asi 6 trvale běžících serverů, nějaké Cisco
switche a routery (myslím v rackovém provedení, ne SOHO typy :-) ), přístupový
bezdrát 3.5 GHz a zkrátka, když se to všechno sečte, ten odběr to tak nějak
dá.
  I mne straší zdražování energie.
  Některá zařízení (ústředna a pár dalších) jedou na 48V. Musím mít tedy zdroj
a samozřejmě, když už to vše takto mám, tak je i podložený baterkami,
momentálně tu mám tuším 4x 12V 20Ah gelovky.
  Získal jsem před nedávnem invertor 48VDC/120VAC (!) 2 kW. Napadlo mne jej
využít pro napájení všech těchto spotřebičů - moderní PC zdroje od 120V již
jedou, ty Cisca to taky umí, LCD monitory co tu mám také, zkrátka asi by se mi
podařilo zařídit, aby všechna tato technologie jela buď ze 48V nebo z těch 120.
A teď to přijde:
  Chtěl bych pořídit větší, ale opravdu o hodně větší baterky (300 Ah ?) a
náležitě macatý zdroj 220VAC/48VDC tak, abych je nabíjel jen v levné sazbě
proudu (máme akumulačky, které skoro nejsou potřeba :-), ale máme díky tomu
dvoutarif) a v době vysokého tarifu by veškerá technologie jela z těch baterek.
  Co o tom soudíte ? Jak velká bude životnost baterek v cyklickém, ne jen
záskokovém režimu ? Máme HDO, takže levný tarif bývá i přes den, pokud by to
muselo zvládat až nějakých 16 hodin v kuse bez dobíjení, ta kapacita by musela
být opravdu velká...
  Mám ještě vymyšleno, že pokud by již baterky byly na hranici vybití a levný
tarif by nepřicházel, pustil by se pomocný zdroj, který by převzal napájení
zátěže, ale baterky by nenabíjel, s tím by se počkalo až na tu levnou sazbu...

  S pozdravem Pavel Troller