Matematicko-fyzikalni simulacni program

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Úterý Listopad 20 08:58:23 CET 2007

Dobry den,

> Zdravim * a olmouvam se za trochu vice SW dotaz.
> Nasim matematikum-fyzikarum, byla do "kasicky" nasypana slusna ucelova castka
> na to, aby si koupili nejaky simulacni software a oni z me (a obavam se ze i
> jim) neznameho duvodu sahli po Mathematice
> http://www.wolfram.com/products/mathematica/index.html
> Ja znam "z vypraveni" i z teto konfery spise Matlab http://www.mathworks.com/
>
> Zda se mi, ze po ruznych univerzitach a jinych koutech InterFernetu se flaka
> vice simulaci prave pro Matlab. Ale osobne jsem zadny z techto programu nikdy
> [...]

tak Vas odhad je samozrejme spravny, Mathematica je nastroj predevsim na
symbolicke vypocty, MATLAB je na numeriku s orientaci na maticovou
symboliku (beztak je ve vetsine numerickych algu zakladem linearni
algebra).

Jak si predstavujete simulace, tot otazka. Pokud Vam staci zapsat
nelinearni diferencialni rovnici a numericky ji resit, patrne by stacil
MATLAB sam nebo jeho GNU dohanec Octave. Ale jakmile to ma mit nejake
rozumne blokove GUI a la
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:MATLAB_Simulink_screenshot_showing_thermostat_demo_simulation.png
http://duch.cz/mp/tmp/simulink.gif
pak je potreba Simulink (pridavek k MATLABu) nebo neco podobneho.

Pozor, MATLAB je silene drahej, vychazi to na stovky tisic, se
Simulinkem na dvojnasobek.

Jako variantu bych si dovolil navrhnout SciLab -- je to vynikajici
konkurent MATLABu vyvijeny zadarmo (patrne s velkymi dotacemi
Francouzu). A hlavne, narozdil od Octave ma i dost dobrou obdobu
Simulinku. Ja v nem osobne nedelam, protoze vyuzivam hromady veci, ktere
jsou v MATLAB/Simulinku navic, napred nebo se s nimi esteticteji
pracuje, ale pro potreby Panske by SciLab stacil uplne dokonale.

Jsou jeste dalsi programy zadarmo na blokove simulace, nektere jdou
dokonce jeste mnohem dal nez Simulink, napada me ted napr. Ptolemy. Ale
to bych asi nedoporucoval, zrejme bude obtizne do nich proniknout a
pokud zrovna nevyrabite raketoplan, asi to neni potreba. SciLab bych
videl tudiz pro Vas jako nejlepsi reseni.

Pokud je ovsem cilem utratit penize za kazdou cenu, pak nevim. Otazka
je, zda si MATLAB muzete dovolit (zavolejte do Humusoftu). V pripade, ze
simulace vyresite jinak a budete chtit neco na symbolickou matiku, pak
bych doporucil asi radeji Maple nez Mathematicu, i kdyz to je asi vec
osobniho vkusu.

Zdravi Marek P.