Navrzeni integracniho clanku

BuFran BuFran@seznam.cz
Neděle Listopad 18 10:10:11 CET 2007

Dovolil bych si oponovat vašemu tvrzení.

Pokud zapojíme 2x za sebou ty samé RC články, tak ten druhý článek
bude svou impedancí ovlivňovat ten první a výsledný kmitočet zlomu
bude někde jinde (spočítejte si to).

Já bych to dělal takhle:

PIN MCU --- R1 ---+--- R2 ---+--- vystup
                  |          |
                  C1         C2
                  |          |
                 ___        ___

jak bylo řečeno, tau=R1C1=10 ms
R1 volime na zkratovy proud R1=U/I=2.5V/20mA = 120R
C1 volime ze znalosti tau (10ms) a R1 -> C1=tau/R1 = 10ms / 120R = 83uF

R2 volime tak, aby pokud mozno minimalne zatezoval zdroj s vnitrni
impedanci R1 (alespon o vic nez 1 rad) tedy R2=R1*15= 1k8
C2 volime stejnym zpusobem -> C2 = C1 / 15 = 6uF

na vystup muzeme pripojit impedanci opet aspon o 1 rad vyssi nez je
R1+R2, tedy impedance zateze by mela byt minimalne 27k To je docela
malo, muzeme stejnym zpusobem pridat dalsi RC clanek.

S tou neposkozenou derivaci prvniho radu souhlasim, pokud budou takhle
ty clanky 3 a se vsim dalsim, ale musi byt ty clanky voleny vzhledem k
impedancim (dosahneme lepsiho - trojnasobneho - zlomu v _jednom bode_
coz je ocekavana vlastnost. Nizsi frekvence chceme, vyssi ale ne.
Klade to ale extremni naroky na impedanci zateze. Pokud tam bude
operak, skoro bych doporucil minimalne jeden clanek (ten posledni) zapojit
do zpetne vazby toho operaku a pomer R2/R1 jeste zvetsit. Vyhnete se
tak sumu vnikajicimu do vstupu OZ.

Pokud by bylo R1 = R2, a C1=C2, pak by se zlomovy kmitocet rozdelil na
dva zlomy, kde jeden by byl trosku vys nez 1/tau a druhy trosku niz
nez 1/tau (a to docela podstatne - z 100Hz na 50Hz/200Hz) a to jsme
nechteli. (diky tomu ze jsme impedancne posunuli o 1 rad tak vychazi
zlomove frekvence taky dve ale jsou mnohem bliz sobe cca (85Hz/130Hz)

Pozn. volim 2.5V jako ustaleny stav, ktery je na C1 (stred napajeni).
Okolo horni nebo dolni meze to bude stejne nelinearni (PWM je sama o
sobe nelinearni ukaz ...) proto ve vzorci pouzivam 2.5V pro vypocet
zkratoveho proudu.

Jeste maximalni zmena signalu se da vyjadrit jako dUc/dt = I / C ...
kde I je 20mA a C je 80uF ... dUc1 / dt = 250 mV/ms - pozor tohle bude
nelinearni diky PWM - tenhle zdvih bude derivace pokud budeme muset
zvednout vystup z 2.5V na 5V.

--

S pozdravem,

    Ing. František Burian