Re: Jak na napájení ze solárních článků - problém v zimě

vaelektronik@vaelektronik.cz vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Listopad 16 23:52:11 CET 2007

Do zimy bych doporučoval jednoznačně NiCd akumulátor.
http://www.saft-ferak.cz/cz/PRIRUCKA/PRIRUCKA.HTM
Nezamrzá ani vybitý, protože na rozdíl od olova se nemění koncentrace
elektrolytu. Při mrazu sice zvětší vnitřní odpor, ale pro těch vašich 250 mA
a kapacitě cca 40 Ah je to úplně v pohodě. U NiCd nehrozí problémy s
dlouhodobým vybitím, olovo zesulfatuje a můžete ho vyhodit. NiCd zase trpí
na rekrystalizaci aktivních hmot, při dlouhodobém nabití zvětšuje vnitřní
odpor (nárůstem krystalů klesá plocha elektrod). Proto se doporučuje jednou
za 3 měsíce vybít a nabít (v podstatě "paměťový efekt" u hermetických NiCd
článků). Ale zase při tom proudu co od toho chcete, bych to taky neřešil.
Dřív byly problémy s karbonizací elektrolytu (do KOH se chytá CO2 ze
vzduchu - klesá kapacita a stoupá vnitřní odpor) a každé dva roky se měnil
elektrolyt. Teď výrobce dává na hladinu elektrolytu speciální olej a první
výměna (pokud je nutná) se dělá cca po 10 letech provozu. Za tu dobu
vyměníte autobaterii 2x :-))  Pokud omezíte dobíjecí napětí, nebude problém
ani s úbytkem vody. Dělají se i články, které částečně rekombinují vodu na
nějakém speciálním hadru (FALT) v separátoru. Mají sice vyšší vnitřní odpor,
ale zase při tom vašem proudu a požadované kapacitě je to v pohodě. Byly by
pro vás vhodnější.

Pozor - je velký rozdíl mezi otevřenými a hermetickými NiCd články. Protože
v hermetickém článku nesmí vznikat vodík, je záporná elektroda
předimenzovaná aby se nikdy úplně nenabila. Kyslík z kladné při přebíjení
oxiduje zápornou a tím jí vybíjí. Článek se zahřívá, tím napětí klesá a to
vyhodnocují rychlonabíječky pro vypnutí. Konečné nabíjecí cca 1,5V se moc
neliší od napětí potřebného pro nabití a tyto články proto nelze provozovat
v režimu dobíjení konstantním napětím.

V otevřeném článku se naplno nabijí obě elektrody, rozkládá se voda a
konečné nabíjecí napětí je cca 1,8V. K úplnému nabití stačí 1,45 až 1,5V po
dostatečnou dobu a tyhle baterky se běžně používají při konstantním napětí.
Pro bezobslužný provoz existuje i automatické dolívání, ale v tom by vám ta
voda zamrzala. Při rozumném dobíjecím napětí by to mělo stačit dolít jednou
za rok.

Doporučoval bych vám typ L, dělají KLP40P a KPL55P. Víc než nějaký vnitřní
odpor vás bude zajímat samovybíjení. Nesnažte se tyhle informace dolovat z
obchodníků :-)) když tak zavolejte do Feraku do zkušebny, pan Stříž vám
jistě poradí.

Pokud to wifi máte opravdu na 5V, mohu vám dát schémátko měniče z 12 na 5V s
vysokou účinností, vlastní spotřeba byla tuším okolo 2 mA a max. proud 1,5A.
Jen to musím přetáhnout z druhého počítače.

Anděl