RE: Energetika

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Pondělí Listopad 12 13:20:31 CET 2007

Tohle je jak vystrizene z VTM (pro mladsi casopis z dob budovani svetlych zitrku], nadsene a vybuzene. Zkusim proti tomu postavit jiny, podle meho strizlivejsi nazor.
O vodiku se hodne mluvi, ale spise protoze, je lepsi mluvit o necem nez byt zcela bez argumentu. Vodik není apriory energeticky zdroj (teda az na pouziti ve jaderne fuzy), ale spise nadeje na uchovani energie. Pokud se podivate na energetickou bilanci vyroby vodiku, zjistite, ze to je dost velka katastrofa a protoze neexistuje, zadny podlozeny predpoklad , ktery by napríklad pripoustel existenci "katalizatoru", ktery by  narusoval vazbu H2O a umoznoval vyrobu vodiku bez velkého vkladu energie.
Pokud se podivame na to jak dnes vypada financne takove vozitko na vodik, opet odkazuji na to, ze energeticka bilance H, je katastrovalni, ale to ted nechme stranou. Tusim se u nas bude stavet první cerpaci stanice na vodik, cena cca 200M, jeden autobus na vodik prijde na 70M, problem je, ze po cca 3 letech provozu bude nutna vymena tech uzasnych nadrzi na vodik za cca 10M.

Pokud jde o to, ze se neustale zrychluje tempo objevu, nejsem si tak zcela jist, pokud se budeme soustredit na zakladni prirodni vedy tak zde spise plati, naklady na kazdy dalsi krok stoupaji geometrickou radou (radeji ani neodhajuji jaky je v ni exponent). Pokud se podivame na oblast energetiky tak poslední velky prakticky pouzivany objev je predvalecny (jaderny reaktor). Pokud se podivame na financni pozadi tohoto objevu tak projekt Manhattan vysel na cca 2miliardy predvalecneho tvrdeho $(v dnesnich cenach az o dva rady vice). A to se v tomto projektu experimenty delaly tak, ze se strcil sroubovak mezi dve plutoniove polokoule a jeho naklapenim se meril proud neutron. Kdyz sroubovak omylem vypadl, byl z puvodne fyzikalniho experimentu, experiment lekarsky, jak dlouho vydrzi clovek s nemoci z ozareni :-)

Ad Leonard. Pokud by prumerny stavebni delink z EU pracoval stejne jako prumerny stavebni delink na stavbe Sixtinske kaple tak si muzeme blahoprat jak co do efektivnosti tak do kvality prace.

Osobne se cim dal tim vice sunu k te strane, ktera budoucnost lidstva (v pojeti nasi "zapadni" civilizace) az tak ruzove nevidi. Realitou je, ze pokud by cela soucasna lidska populace prijala nas zivotni styl tak jeste za naseho zivota jsme na hunte jak co do energetickych zdroju tak co do udrzitelnosti zbytku zivotniho prostredi. Nase civilizace ve jmenu "pokroku" a humanity podkopava svuj rozvoj a budoucnost. Nesnasim pseudozelene magory typu Bursik,o to durazneji vidim hrozbu jak v oblasti energeticke tak zivotniho prostredi a genetiky (napriklad toho komu se rodi nejvice deti a jak draze a efektivne udrzujeme a zachranujeme nejtere jedince).

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Jiri Bezstarosti
Sent: Monday, November 12, 2007 10:45 AM
To: HW-news
Subject: Re: Energetika

Nebal bych se toho. Pred 200 lety nikdo netusil, ze budeme potrebovat
tolik energie a ejhle, mame ji. Kdo by si pred sto lety pomyslel, ze
dnes bychom byli bez elektroniky v haji - tehdy to slo i bez ni a nikomu
nechybela, protoze proste nebyla (alespon ne v dnesnim pocitacovem
pojeti). Stejne tak si lidstvo poradi v budoucnu. Technologie se
rozviji, casem se treba prijde na to, jak rozumne vazat a uvolnovat
vodik a nebo se objevi neco uplne noveho. Protoze se vsechen vyvoj
trvale zrychluje, na co se drive prichazelo staleti, je dnes za
desetileti a mozna i drive. Cim vic vime, tim vice mame moznosti
objevovat nove. Pokud byste dnes pracoval s rychlosti Leonarda (ktereho
tim nechci nijak snizovat), zemrete hlady. Take se neustale prohlubuje
propast mezi lidmi kteri neco umi a lidmi, kteri neumi vubec nic a
uprostred je zaplatpanbuh par jedincu, kteri mohou veci tech chytrych
dotahovat a aplikovat.

Vysledkem je, ze obycejni lide v hospodach (a take ruzni aktivisti)
mohou resit jak energeticky prezijeme a jak to ustoji zivotni prostredi,
ale ve vysledku je to v rukach par schopnych jedincu, kterych si svet
nic moc nevazi. Kazdy zna spoustu medialnich hvezd, sportovcu atp., ale
kdo jsou Ti co jim umoznili pohodlny zivot, o tom vi malokdo. Takze ti
co jsou nejvice videt, vedi casto nejmene, ale protoze je lide znaji,
berou jejich nazory na vedomi (at uz je prijimaji, ci nikoli). Zkratka z
toho co kdo rekne v bedne, "bych si i tak z toho prd delala, velebnosti".

Nakonec tady mame v konfere cloveka, ktery by Vam o tom mozna mohl
vypravet z prvni ruky - "jak se pracuje s energii" a jaky je rozdil mezi
tim co vi "normalni clovek" a tim co vi, "ti, kteri vi". Myslim, ze
vubec nemame poneti, co lidem "kteri vedi" lita hlavou a kde vlastne s
tim jsou. Tipnu si, ze to co vidime kolem sebe a o cem se pise, je o
mnoho let pozadu proti tomu, co uz povolani vedi.

--
Jiri Bezstarosti