Normy

Sudovec sudovec@seznam.cz
Úterý Květen 22 20:08:56 CEST 2007

Řekl bych, že se tady sešlo několik pojmů dohromady

1. přístupnost/uzavřenost standardů (norem)

2. cena za prodej standardu/normy

3. licenční poplatky

ad 1.  přístupnost/uzavřenost standardů (norem)
Normy jsou samozřejmě přístupné. Jediná forma diskriminace, o které se dá
teoreticky mluvit, je jejich pořizovací cena. Ale na druhou stranu si můžete
normy vypůjčit v knihovně aspoň do čítáren.

ad 2. cena za prodej standardu/normy
Myslím, že ceny za české normy nejsou nijak zvlášť vysoké. Prostě ten normu
chce, si jí buď koupí a nebo vypůjčí v knovně

ad 3. licenční poplatky
To je záležitost, která souvisí s patenty. Samozřejmě že snem každého je
prosadit svůj patent do velmi používaného standardu (normy). Prostě někdo (v
tomto případě Philips) investoval do vývoje, něco vymyslel a má příležitost
na tom vydělat. Pokud budou licenční poplatky příliš vysoké, je to přeci
motivující pro další subjekty aby vyvinuli konkurenční technologii. Pokud
budete soukromé subjekty nutit, aby jakákoliv technologie, která se dostane
do standardů, byla poskytnuta zdarma a bez nároku na licenční poplatky, bude
to demotivující pro vývoj otevřených technologií, které jsou publikovány ve
standardech. Místo toho se budou výrobci věnovat práci na uzavřených
proprietárních řešeních.

    S.