Normy

Richard Balogh balogh.richard@gmail.com
Pondělí Květen 21 20:10:55 CEST 2007

Dobry,

neviem, ci ste niekedy boli pri zrode, alebo oprave nejakej normy. Ono to je
totiz takmer
dobrovolnicka cinnost nadsencov, ktori ju robia preto, ze z normy napokon
budu mat
(mozno) profit. Napriklad ja som par rokov bol clenom komisie, ktora mala
bdiet nad
aktualizaciou noriem z oblasti automatizacie (normy sa kazdych 5 rokov musia
revidovat,
aj ked ziadnu zmenu netreba). Kazdy mesiac mi prisla kopa dokumentov zo
zasadani medzinarodnych
ISO/IEC komisii, ktore bolo treba precitat, pripomienkovat a nasledne niekde
v "centre" dali kolovat
novu verziu s pripomienkami. Aby sa schvalili, musia suhlasit VSETCI
clenovia medzinarodnej
komisie, takze to dohadovanie pekny cas zaberie...

No a kedze toto vsetko musi niekto zaplatit, tak v cene normy platite nielen
tych par stranok
papiera, ale aj celu tu byrokraticku masineriu... U nas vlada plati tych
uradnikov, ktori zvolavaju komisie,
zrejme aj prekladatelov, ale samotni tvorcovia zrejme nic nedostanu (aspon
ja som za tie roky nedostal
nic, len stale nadavky, ze neposielame dost pripomienok, takze to vyzera ze
nepracujeme :)

Nie ze by som s tym suhlasil, za obzvlast velky podvod povazujem situaciu,
ked si kupite STN v ktorej je
jedina relevantna informacia, ze v plnom zneni plati prislusna EN. A za tuto
jednu vetu date par stokorun :)
A potom si za par tisic musite kupit tu prislusnu EN...

Ale mozete si tu normu predtym pozriet v SUTNe a kupit az potom, ked viete,
ze to ma zmysel.
V studovni SUTNu je zaujimava situacia - kopirovat normy si nesmiete, ale
rukou poznamky ano.
Tak si tam kazdy robi akoze poznamky a semtam nieco vyfoti :)

Richard Balogh