Normy

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pondělí Květen 21 19:52:38 CEST 2007

Puvodni zprava ze dne 21.5.2007 od Sudovec:

> To si nemyslím - ať si zaplatí normu ten, kdo ji potřebuje. Já
> nechci ze svých daní platit vydávání a distribuci norem, díky nimž
> nakonec budou firmy vydělávat peníze. Prostě potřebuješ normu, tak
> zaplať související náklady.

> Se zákony to je trošku jinak - to co se zveřejňuje zdarma je sbírka
> zákonů. Díky různým aktivitám parlamentu s častými novelizacemi a
> přílepky je ale téměř nadliské úsilí dát dohromady správné aktuální
> znění, a to je to za co se těžce platí.

Samozrejme i tohle je nazor a jiste mas na nej pravo. Nicmene:

Firmy nevydelavaji penize diky normam a nejen firma by normu
potrebovala. Franta Vomacka z Horni Dolni by si treba rad precetl,
co to znamena, kdyz je v navodu napsano, ze jeho zehlicka vyhovuje tem
a tem normam. Cena takovych norem je vsak daleko vyssi nez nekolik
zehlicek dohromady. Proc je cena norem tak vysoka? To zcela neodpovida
nakladum, to je vylozene zlodejna. Desitky korun za stranku neceho, co
nekdo prelozil z evropske normy.

Co se tyka zakonu, tam je to uplne jinak, nez pises. Zadne nadlidske
usili to neni a ani se za to tezce neplati. Treba tady mam hromadu
knizek danovych zakonu, ktere rozdavam zdarma svym zakaznikum. Ta
knizka stoji mene nez sto korun a jsou v ni vsechny danove zakony
platne k pocatku roku 2007. Na internetu lze precist zakony v platnem
zneni i zdarma, nekde za par kacek. Lze si predplatit dodavani
aktualizaci treba za par tisic rocne az domu na CD. Kdyz jsem si tuhle
kupoval nekolik norem, koupil jsem si tusim dve normy s nejakymi
pricmrdky, dostal jsem celkem nekolik desitek (malo desitek, asi dve
nebo tri desitky) listu, kde bylo textu velmi pomalu, no a stalo me to
asi 15 stovek bez dane.

Kdyby stal obchodni zakonik treba 20-30 tisic korun, coz by tak mohlo
odpovidat mnozstevne tem dvema normam za 15 stovek, no a musel ho
kazdy podnikatel znat a mit, asi by to nebylo moc dobre. Notabene kdyz
se na nem vyzaduje znalost daleko vetsiho mnozstvi zakonu...

Tohle je obrovska svinarna. Zakon si muzes zkopirovat podle libosti,
kdokoliv muze sepisovat plna zneni zakonu a muze k nim delat komentare
a muze to pak prodavat nebo davat. Proto je v tom konkurence a ceny
jsou primerene. Zatimco normy vydava jen statni organ, banda uredniku,
vybira za to silene prachy a jeste se to nesmi kopirovat pod pokutou
milionu korun. To neni o nakladech, to je o necem uplne jinem.

PS: No a ja napriklad nechci ze svych dani platit vsechno kolem
zakonu... pocinaje temi parlamentnimi a senatnimi povaleci...

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz