Leptanie FeCl3 vs. HCl+H2O2 (Was:co se deje s chloridem)

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Květen 17 00:21:52 CEST 2007

Puvodni zprava ze dne 16.5.2007 od Miroslav Sinko:

> Ked sa preberaju rozne kyseliny, este by som sa pritomych chemikov
> opytal na vitriol. Byvaly spoluziak mi kedysi vravel, ze ako chalan
> skusal leptat v H2SO4. Robil to na dvore. Ze po vhodeni plosaku do
> kyseliny sirovej zasycalo, novodurovu misku pokrutilo a nasledne
> prepalilo od tepla. Vypary (oblak dymu) zasiahol krik ribezli,
> ktoremu do 2 dni oschli a opadli listy. Tekuta kyselina sa dierou v
> miske dostala do zeminy a ze 2 roky tam potom nic nerastlo. Pisem,
> ako som pocul. Je realna tak prudka reakcia medi s H2SO4? Ak ano,
> slo by pri rozumnej koncentracii leptat aj takto :-))

Ja jsem jako maly kluk nasel na balkone nejaky hodne koncentrovany
peroxid vodiku, snad 60%, bylo to v takove umelohmotne velke
nekolikalitrove lahvi. Lil jsem to do truhliku a v tech truhlicich pak
nerostlo nic jineho nez bodlaky - a tem se dost dobre darilo.

Ale jednou jsem leptal tradicne v koupelne a chtel jsem to mit hezky
rychle, tak jsem tam nalil ten 60% peroxid do kyseliny chlorovodikove.
Zacalo to silene bublat, jeste vic hnusne smrdet, okamzite se to
vyleptalo, ale hlavne to dost hralo. To jsem se skoro modlil, aby
umelohmotna nadobka vydrzela to teplo a neprotekla kyselina do pracky,
na ktere to bylo postavene...

Ted leptam v nasycenem chloridu zelezitem zahratem na cca 60 stupnu ve
svisle poloze s bublinkami. Chlorid mam stale v te nadobe, nevyndavam
ho, takze muzu kdykoliv zacit leptat, staci zapnout topeni a pockat na
zahrati. Naposledy jsem leptal takovou jednostrannou desku, kde byly
spoje/mezery 0,25 mm a hodne zemni roviny, takze toho nebylo treba moc
odleptat, a bylo to za 4 minuty hotove. Kdyz je potreba odleptat hodne
moc medi, trva to dele, nekdy dokonce treba 8 minut.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz