Leptanie FeCl3 vs. HCl+H2O2 (Was:co se deje s chloridem)

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Úterý Květen 15 00:58:24 CEST 2007

Na tento podrobny prispevok si dovolim zareagovat obsirnejsou otazkou.
Aka je vyhoda leptat _v domacich podmienkach_ v choride s peroxidom
oproti HCl+H2O2? Kedysi som leptal v chloride, no uz dlhsi cas leptam v
kyseline a z mojho pohladu to vidim ako vyhodnejsie. Skusim zhrnut
plusy a minusy oboch:

Chlorid:
+ pri cerstvom roztoku relativne rychle leptanie 10-15min
+ ziaden zapach
+ viacnasobne pouzitie
+ chlorid je bez akehokolvek rozrabania s inou chemikaliou vzdy
pripraveny na pouzitie

- po case sa leptanie spomaluje. z mojich skusenosti aj na vyse hodinu
pri stalom miesani
- pre zrychlenie leptania starsieho roztoku treba chlorid ozivovat
- tiez pre zrychlenie leptania treba zahrievat v mikrovlnke alebo rure
- chce to cas a dat si pozor na pofrkanie
- pri leptani pozor na smalt!
- tuhy chlorid skladovat hermeticky uzavrety, inak sposobuje koroziu

Kyselina s peroxidom:
+ rychlost je volitelna podla koncentracie (riedit vodou). 10min je
dosiahnutelnych pri relativne nizkej koncentracii
+ leptaci roztok netreba nahrievat (ohreje sa sam :-)

- jednorazove pouzitie rozrobeneho roztoku
- potreba vzdy si dolievat kyselinu a peroxid podla potreby (pocas
leptania roztok "zvetrava")
- vypary/zapach - treba leptat vo vetranom priestore
- pozor na poleptanie kyselinou a rozleptanie napr. betonu
- este vacsi pozor na poleptanie peroxidom
- tekutu kyselinu skladovat hermeticky uzavretu, inak sposobuje koroziu

Osobne skusenosti s plusmi a minusmi ma presvedcili pre kyselinu.
Upozorujem, ze leptam tak 10 plosakov rocne...
- nemusim sa starat o starnuci chlorid
- nemusim sa starat o zahrievanie pocas leptania
- lepsie sa skladuje HCl a peroxid vo flaskach ako tuhy FeCl3
- rychlost leptania je vyssia, navyse bez dalsich cinnosti (spomenute
zahrievanie)
- leptam na balkone. aj v zime, da sa to vydrzat :-)
- na jedno leptanie spotrebujem cca 50ml kyseliny, likvidujem ju
poriadnym zriedenim vodou a naslednym vyliatim do WC, kde dokonale
zozerie vodny kamen. potom splachnem. (uplne vypotrebovany chlorid
treba tiez nejako likvidovat)

V priemysle leptanie chloridom chapem - o leptaci roztok sa pocas
leptania netreba starat (okrem zahrievania), kdezto kyselinu a chlorid
by bolo nutne doplnat. Viacnasobnym pouzitim je nizsi odpad. Na
zahrievanie je technologia vyriesena.

Doma problem s dolievanim kyseliny a peroxidu vzhladom na kratku dobu
leptania nie je. Vsetko ostatne odpada - teda okrem bezpecnosti pri
praci. Su nejake dalsie okolnosti, preco pouzivat chlorid a nie
kyselinu s peroxidom _v domacich podmienkach_?

miro

--- "CNCnet.info" <hwnews@cncnet.info> wrote:

> Protoze se mi zdalo, ze se zde dost mate a neni vysvetleni uplne
> koser
> nasel jsem to co jiz zde jednou probiralo viz. dole:

to amazing places on Yahoo! Travel.
http://travel.yahoo.com/