stari elektroniky a baterek

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Květen 11 00:33:26 CEST 2007

No me te taky libi jednoduche systemy tam kde ta slozitost  neni nutna, ale
prece jen po 20-30 letech provozu bych cekal narust poruchovosti z duvodu
stari. Spis bych cekal ze se dneska bude delat neco podobneho tomu staremu,
overenemu, jen udelane moderni technologii. Cetl jsem si o Dukovanske
elektrarne a fakt se mi to libilo. Regulace tam maji analogove (opravdu
blbuvzdorne) a protoze se tehdy bali spolehlivosti, vicenasobne zalohovane.
Dnes je to uz davno povymenovane za moderni provedeni, ale princip zustal a
i to vicenasobne jisteni (i kdyz uz by stacilo mit to jen dvakrat). Takze
maji vyrazne vyssi spolehlivost, nez je jinde bezna.
Jo a s FRB konektory pry mela nase strana a vlada prusvih :-) FRB konektory
byly drahe, ale dobre. Francouzi to pry pouzivali hlavne do vojenskych
zarizeni a u nas se to cpalo do vseho. Pry soudruzi museli vysvetlovat jak
je to u nas s tim mohutnym zbrojenim :-))
Andel

----- Original Message -----
From: "Saša Svobodová" <sasa.svobodova@centrum.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, May 11, 2007 12:08 AM
Subject: Re: stari elektroniky a baterek

Hezký den,

    odpovídáte si sám. Náš KOMPAS funguje spolehlivě (ťuk ťuk ťuk) jen
občas nějaká blbina, ale jinak pohoda. A když se něco potentočkuje, dá
se jezdit na ruční provoz  a nebo pak na nouzový provoz. Systém s tím
počítá.

    ESA co je jen o pár set metrů dál je samý počítač, sítě, optické
kabely ... a furt to zlobí, furt něco nefunguje a jezdí na to servis.
Když se jednou porouchal adaptér od switche spojující záložní a hlavní
počítače, tak se nejezdilo na celém nádraží. Systém nemá možnost
nouzového či ručního provozu ...

    Rozhlasová ústředna funguje už desítky roků bez potíží, teďka k nim
dodělali nějaké "trajborty" tomu říkají a je to furt zaseknuté nebo
jinak porouchané ...

    Nové závorové systémy hlídají všechno možné. A pak se sveze pavouk
na pavučině a zastíní optické čidlo, následně se vyhlásí poplach protože
"nesvítí" žárovky (a je jedno že proudová relé jsou natažená). Nebo
foukne vítr a padající břevno se o sekundu zpozdí, výsledek - porucha na
závorách, a nastane "padák" návěstidla se přepnou na "Stůj" a podobně.

    Jde o to, že systémy na dráze rozhodují o životě a smrti
cestujících. Zní to dosti drasticky, ale je to tak. Popravdě více věřím
elektomechanice co má část systému vz. 1890 či AŽD71 než těm novým
počítačovým systémům. A FRB konektory jsou jedny z nejlepších co znám,
až na pár much co mají.

Saša K. Svobodová

          web: http://www.sasa.monty.cz

          ICQ:  260 344 186