OT (pre zaujimavost): VF system pre LHC

balu@home daniel.valuch@wanadoo.fr
Pátek Květen 4 21:12:27 CEST 2007

ano presne, toto je motor cele te legrace :-) Vysokofrekvencne polia ale
nesluzia len na samotne urychlovanie ale taktiez drzia zvazok "pod
kontrolou". Vytvaraju a udrzuju jeho strukturu. Keby sa vyplo VF pole
tak sa zvazok rozlezie po celej masine a potom sa mozete uz len modlit
aby sa stal zazrak ;-)
Celkovy prikon celeho komplexu je nieco cez 300MW, z toho asi 10 je ten
najmensi urychlovac PS (628m) a jeho injektory, 60-80MW je SPS (9km) a
ca 200MW je LHC (27km). Podobne na tom bol aj teraz uz rozobraty LEP.
Vypoctove centrum je tusim okolo 5MW, kazdy z experimentov su jednotky
MW, zalezi od toho ci maju supravodivy alebo normalne vodivy magnet.
Zaujimava je ale struktura odberu najvacsej masiny. LHC pracuje s
protonmi a supravodivymi magnetmi. LEP boli elektrony/pozitrony a
normalne vodive magnety. Protony su pomerne tazke takze na urychlovanie
nepotrebuju tak vela energie ako lahke castice. Viacmenej vsetka energia
ktora sa do protonov natlaci im aj ostane, elektrony ju ale
synchrotronovym ziarenim vyziaria takze sa musi priebezne doplnovat.
LHC potrebuje asi 6MW cisteho VF vykonu, s ucinnostou a chladenim vody
odhadujem tak 20MW prikonu.
Kryogenika pri heliovych teplotach ma mizernu ucinnost, takze na
chladenie su potrebne velmi vysoke vykony ak sa dobre pamatam tak az do
100MW. Prikon na napajanie magnetov nie je az tak vysoky, lebo su
supravodive. Ulozena energia sa rekuperuje naspat do siete.
Naproti tomu LEP mal presne opacne rozlozenie spotreby. Urychlovacie
dutiny potrebovali ca. 52MW citeho VF prikonu co sa spolu s ucinnostou a
chladenim vysplhalo nad 100MW. Magnety boli normalne vodive, ale pole
bolo nizke takze tam boli tepelne straty male (10-tky MW).
Na urychlovanie leptonov v LEPe (max. energia 100GeV) bolo potrebne
vytvorit celkove napatie videne casticami na jeden obeh cez 3600MV. U
LHC staci na 7TeV "len" 16MV.
Takze asi tak :-)
b.