ADC for dummies, was: SDR (was citlivost autoradia ??)

Daniel VALUCH daniel.valuch@wanadoo.fr
Čtvrtek Březen 29 14:41:46 CEST 2007

nie, nie a este raz nie :-)

S&H a T&H vysvetlil Peter. V niektorych pripadoch sa nepouziva presna terminologia a obidva obvody su ekvivalentne. V niektorych architekturach prevodnikov sa ale rozlisuje funkcia. Sample and hold dokaze v danom momente ked ho poziadas odobrat vzorku signalu. Track and holdo dokaze vstupny signal sledovat (track) a potom ho odpojis od zdroja signalu a mas hold. Myslim ze sme v skole mali nieco ako vzorkovanie prveho a druheho druhu. Mam silny pocit ze to je prave ono :-)

Druha otazka so sirkou pasma... V klasickom starodavnom ponimani si mal AD prevodnik, ktory mal urcitu vzorkovaciu frekvenciu a privadzal si do neho signal velmi dobre vyfiltrovany tak aby (idealne) ziaden jeho komponent nebol vyssie ako polovica vzorkovacej frekvencie. Takze ziaden aliasing a idealne vzorkovanie. To je jeden mod ako sa da pouzivat AD prevodnik. Takto sa pouzivali davno v minulosti ked este stromy okolo rastli :-)

Medzicasom s prudkym rozvojom komunikacii vyrazne pokrocila aj technologia AD prevodnikov, su stale rychlejsie a presnejsie. Tym ze su stale rychlejsie mozes urobit maly trik s aliasingom a vyuzit ho vo svoj prospech. Majme S&H (alebo T&H) obvod dostatocne rychly na to aby si dokazal presne vzorkovat aj signal s frekvenciou ovela vyssou ako samplovacia/2. Co sa stane... Odoberies vzorku v case T, potom v case T+1, T+2 atd. Tvoj vstupny signal ma ale vyssiu frekvenciu a medzi tym urobil povedzme 10 oscilacii, 20, 30 atd... Co dostanes? Aliasing.
Tvoje digitalne data budu teda koli chybe sposobenej aliasingom mat 10 nasobne nizsiu frekvenciu. Co si urobil? Nic ine ako previedol signal s frekvenciou F na signal s frekveniou IF, urobil si digital downconversion, inymi slovami cislicovy zmiesavac.

Ak zarucis ze sa informacia na vstupnom signale nebude menit rychlejsie ako fvzork/2 tak splnis shanon-kotelnika pre ten uzitocny informaciu nesuci signal a mas co si chcel.

Priklad s cislami - AD9446. Analogova sirka pasma 540MHz, maximalna vzorkovacia frekvencia 100MHz (100Msps). Krmis to analogovym signalom s frekvenciou 500MHz, ktory kazdu mikrosekundu zmeni fazu o 180 stupnov. Samplujes 10Msps. Co dostanes na vystupe v datach?
Pomocka: nosna nesplna shanona, lebo je 50x vyssia ako vzorkovacia frekvencia. Informacia sa ale meni len kazdu mikrosekundu a samplujes 10x rychlejsie. Takze si to digitalne demoduloval do zakladneho pasma so zachovanim vsetkej prenasanej informacie.

b.