Oktávy a ne-oktávy (Was: Zesilovac k PC ?)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Březen 13 08:24:46 CET 2007

> Děkuji že jste to vzal za mně, na levou půlku klavíru jsem nějak zapomněl
> :o)
>
> Jen bych chtěl dodat, půltón je 50 centů a nejnižší/nejvyšší rozsah je u
> malých pianin ujetý mnohdy i o více než těch 50 centů. Já si doma piáno
> vysoké 148cm ladil sám, mám změřenou i jeho ladící křivku, uhýbá přes 30
> centů.

To je pravda. Nedávno jsem dal ladit své pianino, kupované kdysi na rozměry
malé garsonky v paneláku, a chudák ladič obracel své nevidomé oči v sloup
a posléze nad ním zlomil hůl. Pianino nyní zní "jinak falešně" - blízké tóny
se zdají čisté, třeba kvintakord v jedné oktávě zní, jak může, ale zahraju-
li levou hodně dole a pravou hodně nahoře, zní to, jako bych hrál každou
rukou na jiný klavír :-). Prostě je to školní nástroj pro děti a nedá se
od něj očekávat koncertní performance :-).
        S pozdravem Pavel Troller