OT: Seznamovani se s linuxem

CNCnet.info cncnet.info@gmail.com
Čtvrtek Březen 8 10:38:34 CET 2007

Jan Waclawek napsal(a):
> Mno, ak mi tunajsie forum dovoli este jeden zo serie skeptickych
> prispevkov na temu "o ake lahke je to s linuxom":
> - vezmite/zozente/stiahnite si to ubuntu
> - pichnite CD do mechaniky (dufam ze tam nejaka je)
> - klikajte
> - ak sa to nainstaluje same, ste za vodou
> - ak sa to same nenainstaluje, netrapte sa dalej a zabudnite na linux
> - ak to chodi ale nieco konkretne z tej instalacie nefunguje, netrapte
> sa a zabudnite na tu konkretnu vec
> - ak to chodi ale nieco tam chyba, doinstalujte si to s dodanym
> [...]

Je videt ze jsi nepochopil co jsem tim mym psanim chtel rict - ne ze je
nutne to pouzivat pokud nemusis a ty jak vidim te nic nenuti - vzdy se
da vymyslet more duvodu proc to nelze udelat.

Ja jsem od 17 let u PCcek a zacinal jsem na PP06 se dvema 5" 1/4kama a
640kB RAM a tak jsem zazil prakticky celou eru PCcek - nepisu to proto
ze chci machrovat, ale ze moc dobre vim jake byly problemy na vsech
moznych verzi OS od MS.
Bohuzel clovek moc rychle zapomina na ty prusery - treba namatkou
zacleneni site novelacke site do site MS (myslim v zacatcich) - bylo to
nekdy kolem roku 92 :-).

Jinak k tomu ubuntu - na nic se klikat nebude - mys neni vubec treba -
ta instalace se jen zepta na rozdeleni disku, root a user heslo,
rozlozeni klavesnice a udaje pro sit. Pri dalsim spusteni najede system.
Instaloval jsem ten ubuntu server za poslednich 6 mesicu asi na 10
ruznych PC a ani na jednom jsem neskoncil nezdarem - rozsah je od toho
Compaqu z popelnice az po zbrusu novej Dell s DualCore procesorem,
naslapanou grafikou, 2GB RAM a SATA disky.

Problem je, ze si hromada lidi neumi predstavit ze by naprosto moderni
server mohl jet bez nejakeho GUI. Neumim si predstavit, ze by na neco co
muze potrebovat skola na serveru na tom linuxu neslo. Naopak je temer
nemozne sehnat treba kvalitni mailovy server na Windows zdarma.

Jinak pro p.Matejicka - ja jsem sice nektere veci na svem serveru uz
malicko zkousel v praci, ale vracel jsem se k tomu skoro po 3 mesicich a
tak jsem si stejne nic nepamatoval - cela konfigurace mi zabrala cca 4
vecery a to tak ze jsem se vsim lezl na net a cetl si co je treba
nastavit (tim myslim zeditovat konfiguracni soubor a restartnout
sluzbu). Samotnej server s LAMP jsem nainstaloval nez manzelka oblekla
deti a cekali na me asi 10 minut v aute - takze za 20minut mate zaklad
nainstalovanej. Dulezite je rozbehnout sit a to apt-get pak je vyhrano.
Koneckoncu sitovka od 3COMu nestoji ranec (do 200Kc se to snad vejde) a
je velmi dobre podporovana a tak se vyplati ji kdyztak vymenit.

--
RadekCX - http://www.cncnet.info