OT: Seznamovani se s linuxem

Ing. Karel Matějíček matejicek@iol.cz
Středa Březen 7 17:16:13 CET 2007

Když už se tady probírá linux, měl bych prosbu. Trochu se starám u manželky v základní škole o počítačovou učebnu vybudovanou v akci Indoš.
Jde o sedm PC s W2000 a server. Vše je dodáno Autocontem a také vzdáleně spravováno. Na serveru jde pouze spravovat účty pomocí nějaké
jejich aplikace. V této škole používají pouze několik účtů (každý učitel má svůj a žáci používají na jednotlivých PC stále stejný účet). Celá síť jde
neskutečně pomalu. Protože nejsou peníze a Autocont chce stále víc, bude nutné smlouvu ukončit. Tím škola přijde i o SW. Zůstanou jí pouze
W2000 (ty jsou na stanicích nutné, protože pochybuji, že by koupené školské programy na Linuxu chodily). Přestože se SW pro server mám jen
velmi malé zkušenosti, chtěl bych jim pomoci. Jinak je ředitelka ochotná počítačovou učebnu klidně zavřít. Uvažuji o možnosti zrušit server,
nainstalovat na něj také W2000 a počítače mít pouze v pracovní skupině s tím, že velký disk na bývalém serveru by byl sdílený pro ukládání dat.
Také jsem trochu uvažoval o Linuxu. S tím už ale nemám zkušenosti žádné. Alespoň by mně to donutilo se s ním seznámit. Výhoda je to, že
pokud síť nebude spolehlivá, nic moc se neděje. Bohužel v okolí neznám nikoho, kdo by mně radil. Měl bych proto na zdejší odborníky dotaz.
Jáká distribuce by byla vhodná? Kde jí stáhnout? Je v ní vše potřebné pro provoz serveru? Není někde nějaká kuchařka s postupem, jak vše co
nejjednodušeji rozchodit? Kde začít? Pokud se snažím googlit, dostanu tolik odkazů, že bych se v nich probíral týdny. Byl bych rád za konkrétní,
osvědčený odkaz. Také by mě zajímal názor, jak síť zabezpečit (antivir, firewall,...).