Elektromobil

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Březen 2 14:30:19 CET 2007

> Napsal jsem to trošku nepřesně, sériový nebo SplitField motor vyjdou v tomhle ohledu pochopitelně nastejno, myslel jsem tím, že pokud by někdo dnes dělal stejnosměrný pohon, asi nebude řešit reverzační stykače ale použije reverzaci statoru polovodičovým mostem.
> Jenže teď mi dochází, že jsem zřejmě trošku profesně deformován, neboť u elektromobilu asi reverzace nebude nutná, tam to obstarává převodovka, není-liž pravda? Holt se na mně ty vozíčky podepisují.
>

> Kručinský

Zdravím,
  zde se rád nechám poučit. Jsem slaboproudař a motory jsem bral na VŠ opravdu
jen okrajově.
  Z toho, co jsme tam brali, jsem si ale odnesl, že právě cizí buzení by mohlo
být pro elektromobil to pravé, neboť by elegantně nahradilo převodovku.
  Učili jsme se, že silně buzený motor má veliký točivý moment, ale malé
otáčky, neboť již při nich vznikne "protinapětí", které utlumí proud pracovním
vinutím (kotvou) a tedy nebudou otáčky dále stoupat.
  Naopak slabě buzený motor má malý točivý moment, ale velké otáčky, neboť
teprve při nich se naindukuje dostatečné "protinapětí" na utlumení proudu
kotvy.
  Přesně tohle přeci dělá v autě převodovka - nižší stupně mají velký točivý
moment, ale malou rychlost, zatímco... nebudu psát dále.
  Motor s vlastním buzením, ať už sériový nebo derivační, by musel být
asi regulován pulsní regulací pracovního proudu, zatímco pokud bychom zapojili
pracovní proud (kotvu) "natvrdo" na zdroj (samozřejmě jen v okamžiku, kdy
by byl stisknut "plynový" pedál a asi ne úplně natvrdo, ale jen do určité
míry, nějaké proudové omezení např. při rozjezdu by tam jistě být muselo),
mohli bychom právě regulací buzení "řadit" elektronicky a tím bychom se snad
mohli mechanické převodovce vyhnout ?

             S pozdravem Pavel Troller