[OT] klimatizace do baraku

aze azehw@volny.cz
Pátek Červen 15 10:41:14 CEST 2007

Propan (čistý propan) se jako chladivo používá, mám dojem že i dnes u
některých TČ vzduch-voda. Chová se podobně jako R22, ale má nižší
kondenzační tlak a celkově horší parametry. Vypařovací teplota je rovněž
skoro stejná, kolem -41°C. Pokud jde o náhradu R12, což asi máte na mysli,
existuje možnost použít R413 (Isceon49), což je směs 3 chladiv, z nichž
jedna složka (R600a - izobutan) zajišťuje rozpustnost v minerálním oleji,
který jistě v systému je. Další přímou náhradou je RS-24. Obě obsahují m.j.
R134a, které se samo s minerálním olejem nesmí použít. Dal by se použít i
propan+izobutan, 50/50%, má to označení HC12 nebo CARE30. Další přímou
náhradou za R12 je Solpower SP34E. Kromě CARE30 je to všechno nehořlavé.
Chladiv, resp. látek. které se jako chladiva dají použít, jsou stovky,
používá se jich ale mnohem méně, často v podobě azeotropních nebo
zeotropních směsí 2-4 složek.
V autě není v žádném případě "pár kilo propanu". Myslím že nebezpečnější je
plná nádrž benzínu....
AZE

----- Original Message -----
From: "Jaroslav Buchta" <buchta@compelson.cz>
To: "'HW-news'" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, June 15, 2007 7:03 AM
Subject: RE: [OT] klimatizace do baraku

PB funguje jako chladivo skvele, problem je s jeho vybusnosti, myslim,
ze do auta to nebude to prave, prece jen kilo propanu neni zanedbatelne
mnozstvi...
Taky ale muze vadit plastovym dilum a nemusi se snest zrovna s tim
druhem oleje co tam je, to ale nevim konkretne.
Taky jsem o tom kdysi uvazoval, ale vymek jsem ;-) Misto toho
neekologickeho chladiva se myslim dela nejaka nahrada.