OT: Pravy uhel pomoci hranolu

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Pondělí Červenec 30 18:33:05 CEST 2007

Dobrý den,
měl jsem takovou ideu.Pravý úhel jednoduše a přesně pomocí hranolu. Princip
je tady http://www.vaelektronik.cz/fotky/hranol.gif
Posvítím laserem na hranol s úhlem 90 a 2x45 st. Hranol nastavím tak, aby se
paprsek odražený od stěny vrátil zpátky do laseru. Potom je hrahol přesně
kolmo a musí z něj vycházet paprsek pod úhlem 90 st. Mám jeden velký hranol,
ale není přesný. Paprsek odražený od přední a zadní (výstupní) stěny dělá
dvě prasátka, na 1 m jsou skoro 2 cm od sebe.
Tak jsem rozebral kameru Lomo 217, kde se hranolem dělilo světlo na film a
do hledáčku. Čekal jsem stejně vypadající hranol, jenže tenhle vypadá úplně
jinak.
http://www.vaelektronik.cz/fotky/hranol1.jpg
http://www.vaelektronik.cz/fotky/hranol2.jpg
http://www.vaelektronik.cz/fotky/hranol3.jpg
http://www.vaelektronik.cz/fotky/hranol4.jpg
http://www.vaelektronik.cz/fotky/hranol5.jpg

Je to skleněný kvádr, asi slepený ze dvou hranolů tak že ten spoj opravdu
není vidět (nic neodráží) a jen v prostředku je šikmo jakési polopropustné
kolečko. Stěny, kam světlo jít nemá, jsou začerněné. Jak je to kolečko
dělané? To je nějak pokovené? Jde to lepení rozebrat (třeba v horké vodě?)

Anděl