OT: pocitanie dat na ethernete

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Pondělí Červenec 30 15:25:49 CEST 2007

> Trochu som konzultoval s nasim adminom. Ze ak nieco, potom
> _nejaky_ router. Pri lacnych ale asi taketo statistiky
> nebudu. Napr. CISCO routre to vedia. K info sa ale dostanete
> skor cez SNMP management, ako cez web...
>
> O SNMP by som zas vedel nieco ja povedat :-) Bez MIB
> nepridete na to, ktory udaj co znamena (teda co-to sa da
> odhadnut). No a zohnat MIB...
> tak k CISCO hadam ano, ale k inym tazko...
>
> miro

To s tim MIB neni tak uplne pravda. Existuji sice proprietarni MIB baze
ruznych firem (vcetne CISCa), ale zrovna pocitani dat patri k tem naprostym
zakladum, ktere jsou v otevrene MIB popsane napriklad v RFC 1213.

Navic vetsina SNMP utilit umi MIB bazi prochazet od korene smerem dolu
polozku po polozce, takze i kdyz se potrebujete dostat do proprietarniho MIB
a presne vite, co hledate a jak to otestovat, neni problem to najit. Ja jsem
takhle treba hledal a snadno nasel potrebne MIB polozky v HP laserovych
tiskarnach. Proste z linuxoveho stroje udelate prikaz snmpwalk s patricnymi
parametry do souboru, vytisknete urceny pocet CB a barevnych stranek, udelate
znova snmpwalk a uz jen porovnavate, co se po tisku zmenilo :-) Uzivatele se
nestaci divit, kdyz je lehce upozornite, ze by nemuseli az tak moc tisknout
50ti strankovy dokument s nazvem vse-vime.doc v 10ti kopiich :-)))) a ze je
ekonomictejsi vytisknout ho jednou a nechat na kopirce namnozit.

Pokud mate router s podporou SNMP, zkuste si vygooglit MRTG, mozna Vam to z
nej po nekolika kliknutich udela grafy traficu (u CISCO routeru urcite, u
jinych mozna s troskou kouzleni navic). Je to sice pro LInux, ale
pravdepodobne  existuji portace pro Wokna.

Jakub Serych