Snimky v radiovem spektru - princip radioteleskopu

Petr Zapadlo zapadlo@melzer.cz
Čtvrtek Červenec 26 08:28:25 CEST 2007

Dne st 25. července 2007 Pavel Novotný napsal(a):
> Fint je cela rada, dnes se stavi site teleskopu viz například
> http://www.aldebaran.cz/bulletin/2005_34_rtn.php
> Nicmene jde to i takovym nepohyblivym monstrem jako je 305m teleskop
> Arecibo na Puerto Ricu, soupe se 700 tunovou plosinou nad tim kraterem, viz
> například  http://www.ok1dfc.com/Public/clanky/Radioteleskop%20ARECIBO.pdf

Tenhle clanek znam, jen tam jaksi neni receno, jak vypada prijimaci zarizeni a
zda je tam jen jedna antena, ktera dava jen informaci o jednom bode na ktery
prave miri , nebo je tam soustava mikroanten, ktera dava jiz dvourozmerny
obraz v nejake matici bodu.

> Ono se ten teleskop ani nemusí hýbat - je to jako u toho kontroverzního
> radaru - směrovosti se dosahuje správným fázováním mnoha přijímacích
> antén.
> Mrazík

To je sice pravda, nicmene vizualne je konstrukce emerickeho radaru a
radioteleskopu znacne odlisna. Radar je sestaven z velkeho mnozstvi
trychtyrovych antenek (takze by mohl poskytovat 2D obraz), ale zase mu
chybi "optika".
"Optiku" ma radioteleskop (parabolicky, prip sfericky odrazec), ale zase nevim
jak je udelana prijimaci cast.

O co mi jde:

Pri prohlizeni fotek na astro.cz , tam jsou "fotky" objektu v radiovem
spektrua pritom, ty objekty jsou casto tak male, ze ani amatersky slusny
dalekohled je nema sanci videt. Tj jejich uhlova velikost je nepatrna. pritom
jsou casto prokresleny do nejmensich detailu. Takze se mi nezda, ze by se
takova matice bodu dala ziskat scanovanim  po bodech pohybem takoveho monstra
jako jsou napr teleskopy VLA.
http://www.astro.cz/apod/ap061129.html

Taky se mi nezda, ze by ty fotky byly prilis vykrasleny umelci, pokud tam
nejaka takova fotka na ktere jiz zapracovala fantazie umelcova je, tak to u
ni je napsano.

Napr zde:
http://www.astro.cz/apod/ap060602.html je modra barva informace z
radioteleskopu