Piatok: LHC Sector 7-8 powered up

Daniel VALUCH daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Červenec 23 10:17:06 CEST 2007

no to je velmi dobry postreh. Toto je hlavny rozdiel medzy cyklotronom a synchrotronom.
Cim vyssia energia castic tym a) vacsi polomer obehu v konstantnom mag. poli alebo b) tym silnejsie pole treba aby bol polomer konstantny. Pre rypalov: presne by malo byt moment a nie energia, od urciteho bodu (transition energy) tam nastavaju ine javy o ktorych teraz nebudem hovorit a veci su trochu ine.
Takze cyklotron (napriklad maly v nemocnici) ma konstantne magneticke pole a ako castice naberaju energiu (zrychluju) tak sa zvacuje polomer obehu a pohybuju sa viacmenej po spirale. nakoniec vyletia von.
U velkych masin je problematicke postavit magnet s konstantnym polom a priemerom povedzme 5km :-) tak sa to riesi inak. So zvysujucou sa energiou sa musi zvysovat aj intenzita magnetickeho pola a pokial idu tieto dve veliciny spolu tak ostava polomer obehu konstantny. Takze staci mala vakuova komora a magneticke pole treba len okolo nej. Toto je synchrotron.

Cele to potom funguje tak ze 'tempo' udava najpomalsi element co su prave elektromagnety. Maju naprogramovany profil pola ktory riadi zdroj prudu. Magneticke pole sa potom meria  v referencnom magnete a tato informacia sa potom posiela vysokofrekvencnemu systemu ktory dodava/ubera/udrzuje zvazku energiu. Energia musi byt vzdy zviazana s intenzitou mag. pola aby bola trajektoria vzdy vo vnutri vakuovej komory. V absolutnych cislach pre LHC to znamena zhruba to ze polomer obehu je 4.297km (dlzka masiny *2pi=27km), priemer vakuovej komory ca. 40mm a ziadany orbit lezi vramci +/-5mm v strede tej komory. Kedze su magnety v kazdom sektore napajane zvlastnymi zdrojmi a magneticke pole musi presne nadvazovat (inak by tam bolo nieco ako schody na ceste pre auta) absolutna dlhodoba presnot prudu hlavnymi dipolmi je v rade 5ppm (5ppm*12kA=60mA). Kratkodoba presnost v ramci jedneho cyklu je potom vyzadovana v rade 1ppm, t.j. 12mA na plnom rozsahu 12kA.
Vysokofrekvencny system bezi na 400MHz a frekvencia sa zmeni radovo o 100vky Hz pri prechode z 450GeV na 7TeV. Zmena o 1Hz znamena zmenu polomeru trajektorie o desiatky metrov.
Takze tak...