Ucebnice elektrotechniky, zaklady

phudecek@tiscali.cz phudecek@tiscali.cz
Úterý Leden 23 13:23:40 CET 2007

O zmiňovaném materiálu mi není nic známo, ale dětem na kroužku
obvykle na začátku říkám, že napětí je jako tlak a proud jako průtok.
Indukčnost se dá vyložit jako setrvačnost a kondenzátor je jako nádrž
rozdělená pružnou přepážkou.

S tranzistory je to horší, dnešní děti mají dost mizernou představivost.
Posléze se mi tedy osvědčil "elektrický model s trpaslíkem":

V tranzistoru je v serii s B zapojen mAmetr, mezi C-E je reostat
s ampérmetrem a mezi tím sedí trpaslík. Má papírek, na něm
napsaný zesilovací činitel a kalkulačku. Když se změní hodnota
na mAmetru, vynásobí ji zesilovacím činitelem a výsledek
se pokusí nastavit reostatem:-)
Později se dají doplnit i 2 diody, čímž se výsledné chování
velmi přiblíží reálnému tranzistoru.

Tenhle model celkem dobře ilustruje i základní mezní parametry:

- Trpaslík nemůže čudlíkem kroutit neomezeně rychle.
- Příliš velké napětí trpaslíka zabije.
- Příliš velký proud mu spálí měřáčky.
- Příliš velký trvalý výkon ho upeče.

:-)

PH

From: <jirka7a@seznam.cz>

>Jeden čas( to už je hodně dávno) tady problěhla diskuze o skolících
> materiálech pro námořní odborniky jednoho severoamerického státu...

O jaky material se jedna ? Zajimalo by me, jak se da ta elektrina jednoduse

vysvetlit ... voda, vzduch ?

Splňte si svá novoroční předsevzetí ? učte se jazyky.
Tutor nabízí kvalitní výuku 12 cizích jazyků v Praze, Brně, Ostravě a Plzni.
tutor@tutor.cz

http://ad-sc.tiscali.com/ADCLICK/CID=0002f4c4c6efdc0e00000000/SITE=CZ.TISCALI/AREA=NEWSLETTER.HOME/POS=L1