Ochrana UTP před bleskem

Petr Simek psimek@jcu.cz
Sobota Leden 20 22:15:30 CET 2007

On Sat, 20 Jan 2007, balu@home wrote:

> je to tak velky problem aj ked je kabel zakopany v zemi? Keby visel
> vonku tak je to jasne, ale v zemi je predsa vyzazne nizsi vplyv
> bleskov/burky. Ci sa mylim?

Ten problem asi nebude v tom ze by se do toho kabelu naindukovalo nejake
napeti. To by ten blesk v te zemi musel ten kabel najit a tect kolem toho
twistu. Ale muze se stat ze uhodi do hromosvodu v jednom objektu a tam
kapanek uplave nulak oproti tomu druhemu objektu. A pres ten kabel pak
potecou nejake vyrovnavaci proudy vyvolane rozdilem napeti a ten nemusi
byt maly. Otazka je zda to ty diody a maly transil nejak zachrani. Obvykle
se transil znici do zkratu, ale uz se mi stalo ze pri velkem stosu se
rozpulil a pak prestal chranit.