NiMH

RVsoft rvicek@quick.cz
Neděle Leden 7 18:19:06 CET 2007

I nazory na nabijeni se dost meni - viz treba to co driv doporucovalo
pro skladovani lipol clanku pred rokem a nyni.

Momentalne neni celkem zadnych rozporu v tom jak nabijet NiXX clanky a
celkem to funguje i v praxi pokud jsou clanky kvalitni.

Nabijeni je treba volit podle pouziti - pro NiCd se zhruba rikalo co ven
to dovnitr :-) brat samozrejme s rezervou - to ze Sanyo 1700SCR daji 50A
neznamena nabijet tim samym proudem, ale modelari je nabijeji bezne
7-10A s nekolikaletym provozem. Takovehle pomery snesou spickove NiCd
clanky, ale zadne NiMH.

Pro srovnani s beznou elektronikou se hodi baterie pro napajeni RC radia
(odber cca 200-300mA) a nejake pohonne clanky.

Modelari radia nabijeji RC radia obycejnyma nabijeckama s 1/10C, kdy
radio se nabiji vecer pred litanim bez ohledu kolik se nalitalo - tento
postup zarucuje ve spojeni s clankama, ktere maji male samovybijeni, ze
neni problem z techto clanku i po pul roce skladovani vytahnout treba
80% kapacity.

Druhy extrem jsou vykonne clanky pro pohony - ktere podavaji nejvetsi
vykon kdyz jdou do modelu jeste teple z nabijeni. Tam je treba ale se
smirit s tim ze zivotnost je nekolik desitek cyklu.

Navic rezim jaky ty clanky maji v bezne spotrebni elektronice je pomerne
pro NiMH likvidacni na rozdil od NiCd, ktere snaseji i pomerne hluboka
vybiti. Je treba zajimave proc u Toyoty Prius se zacina dobijet baterie
uz pri poklesu kapacity na 70% - maji to urcite dobre vyzkousene jak
udrzet tu baterii co nejdele pri zivote.

Jinak ja celkem nemam nic proti nabijeni NiMH treba 1C, ale neverim ze
nabijecky ze supermarketu vypinaji nabijeni tak jak maji.

RadekCX - http://www.cncnet.info