RE: Jak je to s dostupnosti pameti FRAM vetsich kapacit?

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Sobota Leden 6 15:34:46 CET 2007

Protoze, proste omezena je, vas vypocet vypada hezky, ale skutecnost je jina.
Pokud hovorime o NAND Flash, ktere se bezne pouzivaji v USB Flash discich tak jejich typicka ogranizace je po blocich o velikosti 128kbyte, jink receno 128MB pamet obsahuje 1000 bloku. Udavana zivotnost je 100.000 zapisu zapisem jedineho byte dojde k prepsani celeho 128kB bloku.
Problem neni v kapacite, ale v tom, ze se mi pokazde bude prepisovat cely blok , jinak receno zaplnenim jednoho 128kB bloku nespotrebuji jeden zapisovaci cyklus pameti , ale 1000cyklu, pricemz techto 1000 cyklu spotrebuji za cca 17 hodin. Teoreticky lze vymyslet nejaky algoritmus, ktery zajisti prubezne vyuziti vsech 1000 bloku ve flash, ale to mi jiz pripada kapku slozite.
A v neposledni rade, nektera data jsou vlastne citace a meni se pri kazdem zapisu.
Kdyz tu jiz tlachame o Flash discich, netusite jak je to u USB flash disku , obsahuji nejakou inteligentni ochranu proti zniceni castym prepisovanim jednoho bloku, treba FAT tabulkou nebo ukladanim malych dat porad na jedno misto ? Dacela o tom pochybuji

EEPROM, tyto pameti sice maji udavanou zivotnost 1E6 cyklu, ale i to je jen cca 2roky bez nejake inteligentni ochrany proti zapisu porad na stejne misto. Dalsi problem, ze ze sehant 8Mbit seriovou EEPROm neni az tak snadne.
Tohle ma  byt aplikace s potencialem bezet dsitky let bez povsimnuti , tak proc ji limitovat zabudovanim nejakeho sebedestruktivniho prvku.
Pripousit , ze situlaci lze resit treba udrzovanim dat v RAM a jejich zapisem jednou za cas, ale tim zase hrazi ztrata dat pri vypadku atd. atd. FRAM se zdaji byt dobrou alternativou , oazkou jse cena a fakticka kusova dostupnost.

Proc myslite, ze je FLASH omezena poctem zapisu? Pri te rychlosti ukladani dat vam bezna 128MB Flash bude stacina na dva roky. Pocet zapisu je nejmene tisic, takze si myslim, ze nekolik tisic let by snad mohlo dostacovat.

JK