rentgenovani

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Úterý Únor 27 23:46:53 CET 2007

To by fungovalo. Ovsem pozor na falesny signal od kosmickeho zareni,
ktereho je ve velkych vyskach relativne dost.

Take se dneska pouzivaji termoluminescencni dozimetry. Je to krystal
nejakeho blevajzu co v nem pri vystaveni ionizujicimu zareni vznikaji
dislokace. Pak se da do meraku, zahreje se, atomy naskacou zpatky kam
patreji, a pri tom zaskakovani zpet vyzaruji zablesky svetla, a ty se
detekuji fotonasobicem a scitaji. Chytre, jednoduche, nerozbitne, a
opakovane pouzitelne.

Na detekci rentgenu jsem kdysi navrhoval pouzit bilou LED, ktera je modra
LED s Ce:YAG scintilatorem, ktery pri vystaveni rentgenovemu/gamma zareni
sviti zlute. Jenomze to ma tu vadu, ze ta modra LED je dost necitliva na
zlute svetlo, diky jejimu band gap. Takze by to nejspis nefungovalo.

Ale co by mohlo fungovat je kombinace PIN fotodiody a vhodneho
scintilatoru. Pouziva se jodid sodny dopovany thalliem, NaI(Tl), nebo
jodid cesia dopovany thalliem, CsI(Tl). Taky se pouziva gadolinium
oxy-sulfid (GOS), fluorid baria (BaF2), nebo germanat bismuthu (BGO,
Bi4Ge3O12).

Oblibeny material na polovodicove detektory rentgenoveho zareni je
kadmium-zinek-tellurid, CdZnTe, nebo tez CZT.

NukAlert, kapesni detektor radiace, pouziva CdS fotoodpor s GOS
scintilatorem. Fotoodpor je periodicky ozarovan kratkymi zablesky zelene
LED, aby nezustaval v casti charakteristiky kde ma prilis pomalou odezvu.
http://www.tfot.info/index.php?option=com_rsgallery2&page=inline&id=151&catid=1&limitstart=133&PHPSESSID=f7e3c7ab9e20fb49381f05b3a280f6e5
Tohle je zajimavy pristup, jelikoz dlouha casova konstanta CdS detektoru
funguje jako integrator a umoznuje odecitat jeho odezvu v delsich
intervalech nez pri pouziti rychle fotodiody. Ale je zavisly na teplote.