Literatura o merani parametrov AD prevodnikov

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Sobota Únor 24 20:58:10 CET 2007

Balu,

> nemate niekto tipy na literaturu, ktora sa zaobera meranim
> parametrov AD prevodnikov? Potreboval by som overit linearitu ale
> hlavne sum a ziskat efektivny pocet bitov.  Pouzivaju sa tam
> rozne statisticke metody, ale pred tym nez zacnem nieco vymyslat
> a stravim dva dni hladanim na internete nieco overene aspon na
> zaciatok by bodlo ;-) b.

efektivni pocet bitu se pomerne snadno urci z sumu, pokud se da
verit, ze je sum aditivni, staci zmerit samotny sum, spocitat jeho
prumerny vykon a pak je efektivni pocet bitu = 0.5*log2(1+S/N), kde N
bude vykon sumu (prumer ctvercu merenych hodnot) a S, tot otazka,
patrne vykon mereneho signalu tak, aby bez oriznuti prosel A/D
prevodem. To by znamenalo, ze se vysledek bude lisit podle druhu
signalu, ktery ma byt meren. Zda existuje nejaky normativni signal,
napr. sinus o rozkmitu rozsahu, nebo obdelnik, nevim.

/* Vztah pro bity je zakladem Shannonova teoremu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon%E2%80%93Hartley_theorem
-- ta 0.5 na zacatku je v originale schovana v sirce pasma B (ktera
je polovickou vzorkovaci frekvence) a znamena pro lepsi predstavu
odmocninu z 1+S/N, coz si lze po odmocneni predstavit jako pomer
"amplitud" sig.+sum vuci sumu, selskym rozumem to dava neco jako
pocet rozlisitelnych napetovych urovni (receno vagne, Gaussovsky sum
zadnou amplitudu nema, rozkmit neni nijak omezen, jen ten vykon
[rozptyl] je definovan). */

Jakou velicinu si predstavit pod pojmem linearita, rovnez netusim.
Mam matny dojem, ze v ruznych mericich protokolech se pod tim myslely
casto ruzne veci, prumerny neb maximalni odklon hodnot od prolozene
primky vztazeny na % k necemu (asi k max. rozsahu), dal je mlhave,
zda ma prolozenina prochazet pocatkem, nebo ne, atd. Pak mame
linearitu ve smyslu THD, to se spocita snadno z definice, pokud je k
mani cistounky zdroj sinu.

Kamarad, ktery podobne veci studoval do hloubky, rikal, ze se celkove
dobre hodnoti A/D prevodnik podle parametru SFDR. Ten svym zpusobem
zahrnuje jak bity, tak tu linearitu. Timto nechci vyvolat dzihad mezi
mistnimi odborniky :).

Zdravi
Marek P.