Zkreslení a podobně

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Únor 24 09:34:10 CET 2007

Zdravím,
  taky si přisolím svým názorem na téma "analog/digitál/zkreslení".
  Mé uši bohužel už hluchnou, pomalu neslyším řádkové trafo v TV, ale ve věku
mladším jsem bral 22 kHz a ještě teď poznám celkem bezpečně rozdíl mezi 1000
a 1004 Hz. Byl jsem velmi náruživý hifista, ale bohužel bez peněz, jak už to
u studentů bývá, takže mi nezbylo než si hýčkat svoji B43 a za roční úspory si
do grama v Tuzexu koupit vložku od Shure (jejíž parametry jsem díky "kvalitě"
zbytku chassis v podstatě ani moc nevyužil).
  Ty pásky doma dosud mám a jak jsem psal v jiném threadu (lepící páska na mgf
pásky), co nejde dnes sehnat jinak, si digitalizuji na mp3 nebo ogg.
  Když se mi náhodou podaří sehnat něco z toho v digitální podobě, nestačím se
většinou divit, co detailů mi v té analogové podobě z pásku unikalo. Náhle se
vynoří nástroje, o kterých jsem neměl ani potuchy, že tam jsou, zvuk je mnohem
plastičtější a dynamika je podstatně větší.
  Samozřejmě, je to díky mému tehdejšímu elektroakustickému systému. Magnetofon
pro "lidové masy" měl udávaný SNR 45 dB (při 9.53, tuším že -50 pří 19 cm/s).
Ikdyž jsem skoro denně šteloval předmagnetizaci a záznamový proud, o moc se to
vylepšit nedalo. A teď tu máme systém, pro který není -90 dB problém,
kmitočtově je "za vodou" a pří použítí kvalitních kodeků (řekněme ogg na 256
kbps nebo dokonce bezeztrátový FLAC) skutečně mnoho kvality neubere. Takže
nezlobte se, já za sebe hlasuji pro digitál. Konečně mohu slyšet věci, které mi
dlouho zůstávaly skryty a jen mne mrzí, že díky klesajícím možnostem svého
sluchu už je nikdy neuslyším tak, jak bych býval mohl, kdybych tuto technologii
měl k dispozici tehdy.
         S pozdravem Pavel Troller