OT: napětí na kondenzátorech

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Únor 14 20:40:27 CET 2007

> Hezký večír,
>
>     chtěla jsem se zeptat na jednu věc. Možná to je banalita, ale nějak
> mi to nedá.
>
>     Jak moc vadí přepětí elektrolytickému kondenzátoru ? Když je na
> jmenovité napětí 40V a je na něm v provozu cca 45V ? Je to starý TESLA
> kondenzátor TF 010 o kapacitě 220uF napájený z jednocestného usměrňovače
> a jako zátěž má v klidovém stavu vlastně jen svod svůj a tyristoru.
> Klidový stav má být trvale. Pokud dojde k aktivaci relé, napětí klesne.
> Ale aktivace relé znamená problém a to často není.

> [...]

Zdravím,
  rozhodně bych buď měnil, nebo snížil napětí. Trvale přebíjený kond se
může kdykoliv prorazit.
  Snížení napětí lze provést např. zařazením několika vhodně dimenzovaných
diod do série s napájením (za usměrňovačem) a třeba ještě zařazením alespoň
určité zátěže (odpor řádu kiloohmů), aby na tom kondu nebylo skutečně
špičkové napětí, ale více se blížilo efektivnímu.
        S pozdravem Pavel Troller