Jaka je pouzitelnost linuxu?

Galloth lordgalloth@gmail.com
Pondělí Únor 12 15:38:16 CET 2007

2007/2/12, Jan Waclawek <wek@evona.sk>:

> Mne konkretne neslo o spomalenie ale o to, ze som si v tom sialenstve
> nainstaloval downgrade ovladaca na tu nvidiu, a neviem sa ho teraz
> zbavit - pri pokuse o upgrade prestane grafika fungovat vobec.
> Samozrejme ze som sa rypal aj do roznych inicializacno-konfiguracnych
> suborov atd.
>
> Zda sa mi jednoduchsie zacat od zaciatku nez sa snazit ten bordel nejako
> upratat.

To asi ano tdz poradit neumim.

>  > Ale pokud o to
>
> "Staci... pridavat do nejakeho scriptu" je uz nad moje moznosti.
Jde o to, ze v linuxu se vse da udelat s prikazove radky. Uvedu na
prikladu instalace multimedialnich kodeku do ubuntu. Nejprve se stahne
balicek:
wget -c http://www.debian-multimedia.org/pool/main/w/w32codecs/w32codecs_20061022-0.0_i386.deb

A potom se balicek instaluje
sudo dpkg -i w32codecs_20061022-0.0_i386.deb

Moje myslenka tedy byla, ze by jste instalaci provadel timto zpusobem
nejprve stahnul, pak instaloval. Stazeny balicek pridal k tem ostatnim
na DVD a na DVD mel i nejaky script (obdoba bat souboru) kteremu by
jste nakonec napsal vzdy prikaz, kterym jste balicek instaloval.
Stacil by jen senam tech prikazu. Potom by jste na ciste instalaci
pustil tento script a on by provedl instalaci kazdeho balicku.

Jinak pokud pouzivate synaptic pro pridavani balicku, tak je to jen
graficka nadstavba programu apt-get, tudis cokoliv co nainstalujete
synapticem muzete instalovat i z prikazove radky pomoci prikazu
apt-get --instal "toneco"

Muj spominany "script" pak bude jen seznam veci ktere jste pri
instalaci delal (tak jak mate na papire) ale navic se bude jeste umet
provest sam. neni to uplne idealni, ale je to alespon neco.

> Zatial mam balicky porozhadzovane kadetade a viacmenej som si popisal,
> co som vsetko uz urobil, jednoducho na papier. Zda sa mi to ako
> schodnejsia cesta, aj ked je primitivna a pritomnym linuxakom zrejme
> zacina byt nevolno... :-)

> Mno prosim to je dalsia vec co mne znie ako hotentotstina.
V linuxu se dysky pripojuji do uz exitujiciho filesystemu. proto mate
obsah CDROM napriklad v adresari /media/CDROM1 a obsah usb disku v
adresari /media/usbdisk
Je to rpiklad muzete to mit i jinak. Pripojeni disku se nekdy rika
mountovani, protoze se provadi prikazem mount.
Obsahy domovskych adresaru jsou ulozeny v adresari /home/login.
Neny pri instalaci vytvorite vice oddilu na disku. Rekneme tri: linux
swap, a dva dalsi s nejkym datovym filesystemem, napr ext3. Pak se vas
instalator bude ptat, kam ma jednotlive disky rpipojit. Swap je jasny
(jko obvykle), dlsi disk pripojite jako / a ten posledni pripojite
jako /home

A pri preinstalaci uz disk znovu delit NEMUSITE, deleni proste
preskocite, nebo muzete terba zruit a znovu vytvorit partition swapu,
pokud budete mit s preskakovanim problemy, a partitiony rpipojite
stejne jak byli . instalator mozn preformatuj tu pripojenou / ale tu
pripojenou /home urcite ne.

> Uvedomte si prosim, ze spusta veci co beriete po urcitom case prace - v
> akomkolvek prostredi - ako samozrejmost, samozrejmostou pre zaciatocnika
> nie je.
>
> Toto je aj zakladny problem tej dokumentacie co k linuxom je - bud je to
> pre "uplnych blbeckov" presne ako k Win, alebo je to v style "guru pise
> pre guru" a ohana sa pojmami ktore su pre mna jednoducho spanielskou
> dedinou.
>
> Mno a ak sa k tomu este pripoji moja vrodena slabomyselnost a vekom
> (wekom :-) ) pokracujuca demencia... :-)
>
> wek
Opravdu se zkuste optat na foru k distribuci co pouzivate. pokud je to
ubuntu/kubuntu nebo xubuntu, tak na adrese www.ubuntu.cz je odkaz na
forum. je tam spousta lidi, kteri s ubuntu zacinaji a je tam spousta
lidi, ketri sou ochotni Vam  poradit. Ja jsem tam zatim vyresil uplne
vsechno.

Jinak nejlepsi zpusob jak zacis s linuxem je anjit ve svem okoli
nekoho, kdo se v linuxu vyzna a je ochoten vam to vysvetlit. protoze
to, i kdyz se to nezda, tak je to ve vysledku pro zakladni pouzivani
docela jednoduche a to cu Vam tu slozite popisuju pres email bych Vam
vysvetlil za par minut u pocitace.

PS: rozhodne nejsem zadny linuxovy GURU ani nic podobneho, linuxu
rozumim jen minimalne, ale uz pres rok pouzivam pouze linux a nemuzu
si stezovat a jsem s nim spokojenejsi, nez jsem byl s windows.