OT: Dopravni prestupky

Marek Sembol hwm.land@gmail.com
Sobota Prosinec 29 18:41:18 CET 2007


On 12/29/07, Pavel Hudecek <phudecek@tiscali.cz> wrote:
> Dobrý den všem,
>
> nějakou dobu tu sleduji diskusi o pokutách a bodech. Měl bych k tomu pár
> poznámek:
>
> Úvodní postřeh: Jsou dva neslučitelné názorové proudy, které se zkráceně
> dají rozdělit podle toho, zda je osoba blízká vnímána jako nástroj k vyhnutí
> se pokutě, nebo zda je opravdu tak blízká, že o ni dotyčný má starost a
> chtěl by, aby mohla bezpečně přejít silnici, či bezpečně řídit auto, aniž by
> ji někdo sejmul šílenou rychlostí.
>
> K probíraným možnostem.
>
> 1. Chytat řidiče osobně "za ručičku" - to je natolik naivní představa, že si
> prostě nedokážu představit, že by někdo něčemu takovému věřil. Závěr: Je to
tak to jsem asi naivni, no. Nebo zeby to bylo cele trochu jinak?....

> jedna z cest odvádějících pozornost od skutečného řešení. Jako daňovému
> poplatníkovi se mi také vůbec nelíbí představa, že bych měl platit třeba 2x
> víc policistů a většina z nich by postávala bez užitku někde u silnice.
1) neni treba, aby jich bylo 2x vic. Staci, aby postavali u te
silnice, misto sedet v kanclu. Ja u nas ve meste potkavam polise i
mestaky kazdy den. Vzdycky kdyz se s nima potkam na obede. Akorat, ze
ja tam chodim pesky a oni jezdi sluzebnim autem (do kterych nemaji
benzin, jak porad slysime jejich stesky). Pesky chodim proto, ze je to
10 minut pesky (oni to maj stejne daleko) a neni tam kde parkovat (oni
si parkuji v zakazu)
2) Jak moc bezuzitecne to postavani je ukazal zacatek bodoveho
systemu. Tehdy se vyrojili a vysledek tomu odpovidal (znacne snizeni
nehodovosti, mrtvych a tak).
Ale pak je to prestalo bavit - a tak se vse vratilo do starych koleji
(vcetne nehodovosti a tak)

> Žijeme přeci v jedenadvacátém století, takže od toho je tu technika. Ta
> nepotřebuje mzdu a je neúplatná. Dále mi technika přijde lepší i z
No zrovna levna ta technika taky neni. A to, ze je neuplatna je k
nicemu, jelikoz to pak stejne musi projedna uplatny urednicek, ze....

> pedagogického hlediska - lidé by se měli naučit jezdit dle předpisů
> nezávisle na tom, zda se na ně zrovna někdo dívá.
Tomu se rika utopie (tomu 'meli by se naucit'). Komunismus byl taky
teoreticky super - jen ponekud nefungoval, ze:(

>
> 2. Pokutu i body účtovat majiteli vozu. - Toto řešení je nespravedlivé, ale
> je to také jediné z těch jednoduchých a levných, které má naději na úspěch.
Aha, takze ono to nemusi byt spravedlive, staci kdyz je to levne a
jednoduche. Hmm, nechytejme zlodeje. Je to jednoduche a levne.
Pripadne nahodne vyberme nekoho, kdo byl pobliz a toho zavreme (aby
neprosel zlocin bez trestu - bude to 100% ucinne).

> Nespravedlivé je ovšem i stávající řešení, neboť né každý má osobu blízkou.
> Kdo ji nemá, je vlastně tímto systémem diskriminován. Dokonce bych řekl, že
> tato diskriminace je dost silná, že je až s podivem, že už proti tomu někdo
> dávno neprotestuje.
Ale vy predpokladate, ze institut osoby blizke je do zakona zaveden
kvuli ochcavani. To pak je tezka diskuze. Problem je v tom, ze
institut osoby blizke je zakotven v listine prav a svobod....

>
> (než zavrhnete body 3 a 4, tak předem upozorňuji, že logovadlo nemusí být
> absolutně odolné proti neoprávněné manipulaci, stačí jen aby bylo zaručeno,
> že metoda vedoucí k oblafnutí je příliš drahá)
>
> 3. Zavést nějaký elektronický systém, kterému se bude řidič prokazovat před
> jízdou svou elektronickou občankou. Občanka tak nahradí klíček, auto bude
> logovat kdo a kdy řídil. Pokud je logovadlo rozbité, vozidlo nepojede. Každý
> majitel vozidla má nárok na bezplatnou opravu/výměnu logovadla 1x za rok až
> dva, daší výměny/opravy jen za velmi tučný poplatek, nebo pokud zároveň
> vznikla na vozidle škoda nejméně Nx překračující výši poplatku, škoda byla
> uznána a uhrazena pojišťovnou. Logovací zařízení bude čteno při řešení
> přestupku.
Juj, tak to koukate asi hodne na Sci-Fi. Uz vidim jak donutite vsechny
vyrobce aut to do nich montovat. Uz vidim ty miliardy vynalozene na
tom, aby to bylo 'neprustrelne'. Zabudovane primo do ridici jednotky
motoru, kdejake sifrovani... no potes prirodo. A nakonec se najde
stejne jednoducha finta jak to 'ojebat' Treba kradena cizi 'obcanka',
ktreou se budu prokazovat (s vysvetlenim 'tim autem jsem nejel, asi mi
ho tehdy nekdo ukrad').
Navic chci videt jak ta zarizeni budete montovat do tech starych aut,
co po silnicich jezdi....
A uz vidim to nadseni lidi, kdyz kvuli te vychytavce (kterou stejne
pujde obejit - vzdycky se najde cesta) bude stat auto o 100K vic)
Bezplana oprava-vymena - no to je dobry for. Primo komunisticky. Vy uz
jste videl neco bezplatneho? Bezplany == zaplatime to plosne. A budou
to moct (samo) delat jen 'certifikovane' servisy - to zas bude krasny
zdroj verejnych zakazek a tak....

>
> 4. Předchozí variantu rozšířit tak, že každá dopravní značka bude mít
> vysílač, který sdělí autu, jaká je povolená rychlost, že se nesmí odbočit
> vlevo, že se tu nesmí parkovat, ... Dále se bude postupovat podle toho, jaký
> mód si majitel nastavil: Buď se zaznamená kdo a kolik (k osobě bude evidován
> jen součet pokut a součet bodů), nebo se zaznamená kdo, kdy, kde a co. V
> prvním případě tak majitel dává na jevo, že nechce šmírování a případnou
> pokutu bez diskuse zaplatí, ve druhém se vše zaznamená a pak si to může jít
> někam vyjasnit. Logovací zařízení bude čteno při nějaké pravidelné kontrole,
> na kterou musí vozidlo i teď.
Joo, jeste vylepsene Sci-Fi. Uz vidim ty dodatecne naklady:)


>
> 5. Verzi 4 lze dále rozšířit, kdy každý bude mít možnost občas něco porušit
> (např. ujet 5 % cesty rychleji, 2x ročně parkovat na zákazu, ...) a teprve
> ten, kdo opakovaným porušováním předpisů ohrožuje své okolí si za to pořádně
> zaplatí. Tato varianta mě přijde jako nejvíce spravedlivá a nejúčinněji
> plnící cíl snažení, tedy zvýšení bezpečnosti a plynulosti.
>
> Řešení 1 se dá modifikovat do použitelného stavu takto:
>
> Uznáme, že samotný konstrukt přestupku je mylný a přestupky jako takové
> zrušíme. Porušení bezpečnostních předpisů na veřejném prostranství budeme
> pak chápat jako trestný čin obecného ohrožení a vyšetřovat i trestat
> odpovídajícím způsobem. - Tzn. vozidlo zabavit jako důkaz, sejmout otisky
> prstů, posbírat chlupy a další materiál s DNA, pozvat svědky, ... státní
> zástupce podá žalobu, ... odsouzený si to půjde odsedět. Spravedlivé, ale
> nereálně drahé.
>
> Řešení 2 se dá mírně modifikovat rozdílným nakládáním s pokutou a body:
>
> Pokutu naúčtovat majiteli vozu - buď jel on, pak je vše zcela v pořádku,
> nebo jela osoba blízká a on to tedy buď za ni z lásky zaplatí, nebo to od ní
> pak vybere, nebo zas tak blízká není a byl vůl, že za ni platil, místo aby
> nechal na státu, aby to od ní vybral rovnou, nebo neví komu auto půjčil a v
> takovém případě dostal pokutu vlastně za to, že neznámé osobě půjčil
> nebezpečné zařízení, které smějí ovládat jen osoby k tomu oprávněné (což u
> neznámé osoby není zaručeno). Na této úrovni nic nespravedlivého nevidím.
>
> Body samozřejmě majiteli účtovat nelze (jednak je to nespravedlivé, protože
> je již nemůže přesunout na skutečného viníka a jednak to ani nemá smysl,
> pokud majitel sám nemá řidičák). Takže zbývá jediné řešení: Pokud se
> nezjistí kdo auto řídil, body seberou autu. Při posuzování jednání řidiče se
> bude používat vždy součet bodů auta a řidiče. Takže např. auto které má -10
> bodů bude muset řídit řidič, kterému zbývá nejméně 11 bodů. Když auto získá
> více záporných bodů, než může mít řidič nejvýše bodů kladných, přestane být
> způsobilé k silničnímu provozu a musí se s ním nakládat jako s věcí, která
> po silnici nesmí jezdit. Pak je nutno počkat, až bodíky zase "vyprchají",
> třeba zákonem definovanou rychlostí 1 bod za rok. Na body vozidla nesmí mít
> vliv změna majitele. Auto s hodně -body bude tedy i dost špatně prodejné:-)
>
> (tohle je asi jediné smysluplné řešení, když ještě nemáme elektronické
> občanky)
>
> PH
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>


Další informace o konferenci Hw-list