Uz zase nabijecka baterek.

Du ąan Doleľ al duffa@inMail.cz
Pondělí Prosinec 24 23:43:24 CET 2007

To je jednoduche, vy se na to divate jako modelar, v pripade packu je to samozrejme nesmysl protoze to tezko budete rozpojovat a navic v packu jsou myslim ty clanky vybrane tak aby mely pokud mozno stejnou kapacitu, prave z nasledujiciho duvodu.

Pokud totiz mate v nejakem zarizeni rekneme 4 baterky a jedna bude mit nizsi kapacitu, v okamziku kdy zarizeni vypne, tak ten nejslabsi bude nejvybitejsi. Date je nabit vsechny naraz a co se stane? Ten nejvybitejsi nemusi byt v okamziku vypnuti nabijecky jeste uplne nabity, ale ty ostatni uz jo, proto nabijecka vyhodnoti pokles napeti a vypne. Date baterky do zarizeni a co se stane? Ten nejslabsi clanek je nejslabsi a jeste navic neni uplne nabity, takze pri vypnuti zarizeni bude jeste vybitejsi nez predtim. A takhle to jde porad dokola az v krajnim pripade muze dochazet az k prepolovani clanku a tim ho odepisete uplne. A pokud nemate meric kapacity tak vyhodite vsechny clanky, protoze uz jsou "spatne".

V pripade samostatneho nabijeni tohle temer nenastava, sice pri vypnuti bude ten nejslabsi take clanek vzdycky nejvybitejsi, ale neni tam ta progrese, ktera to vsechno urychli.

Dalsi duvod muze byt tehdy, kdyz mam treba dve ruzna zarizeni, v kazde rekneme 2 clanky, a chci je nabit naraz. Ale tohle v praxi asi neni tak casta situace. Co je ale castejsi ze mate treba dve sady stejnych baterek (treba fotak - tam je to typicka situace), pak musite mit ty clanky treba oznacene aby se vam nepomichaly, jinak je pak nemate jak nabit (jedine je vsechny nejdriv vybit).

Dusan Dolezal

---- Původní zpráva ----
Od koho: "HW CNCnet.info" <hwnews@cncnet.info>
Komu: HW-news <hw-list@list.hw.cz>
Datum: 24.12.2007 15:59:00
Předmět: Re: Uz zase nabijecka baterek.

Ac dumam jak dumam tak nemuzu prijit na to proc je treba nabijet
oddelene jednotlive clanky.

Pokud je pouzivam jako sadu (pack) je to primo nezadouci je rozpojovat -
pokud jsou spojene mam jistotu, ze kazdym proslo to same. Navic
samostatnym nabijenim je podporuju v tom, aby se zacly postupne
rozchazet. Jakmile nejaky clanek ze sady odejde neni stejne sance jak
zachranit cely pack - lze ho jen rozdelit na mensi sady a ty pozuivat dal.

Nepamatuji za posledni dobu, ze by se melo smysl zabyvat ozivovanim
nejakeho clanku - pokud zacal jit do kytek byl stejne jen pro zlost a
nezachranilo jej nic. Mimochodem podobne problemy nastaly az s nastupem
NiMH a s zavodem za zvysovanim kapacit.

Modelari pouzivaji do radii z toho duvodu NiCd. Pro male odbery je treba
je nabijet 1/10 C - to zajisti, ze se clanky mezi sebou rovnaji, navic
se snizuje samovybijeni a prakticky je nelze prebit.
Podobne vlastnosti ma snad ted technologie Eneloop na bazi NiMH.

Takze samostatne nabijeni ma dle meho smysl jen pokud pouzivate clanky
jednotlive kvuli rychlosti - nemyslim tim, ze je nabijete jednotlive a
pak dle potreby sesadite nekam v zarizeni.

Radek Vicek