Uz zase nabijecka baterek.

oja ondrej.janovsky@alarex.cz
Pondělí Prosinec 24 23:32:48 CET 2007

Duvod, proc se nabiji clanky v sade kazdy zvlast je pomerne prosty.
At uz je to jakakoliv technologie NiMH, LiION, LiPol, tak kazdy clanek
ma nejakou dolni a horni mez. Po jejim prekroceni dochazi vice ci mene k
nevratnym zmenam.
No a kdyz je mam v sade, tak se mi casem rozhodi a pri nabijeni nebo
vybijeni u nekterych clanku muze dochazet k prekroceni tech mezi.

Prikladem muze byt LiPOL, ktere vadi prekroceni napeti pri nabijeni nad
4.2V  a naopak vybiti pod 2,5V ale doporucuje se nevybijet pod 3V.
Pokud mam 3 clanky, ktere uz nemaji stejne parametry, v serii, pak mohu
pri nabijeni prekrocit napeti na clanku a poskodit ho. Poskozeni neni
dramaticke, ale rozhozeni clanku se zvysuje s kazdym nabijenim, az
putuje akumulator do kose.

V RC modelech s elektropohonem je to casty problem - 6, 10 i viceclanky
NiCD, NiMH, LiPOL pro pohon elektromotoru.
Proto maji nektere packy servisni konektor, aby bylo mozne clanky dobit
nebo vybit na stejnou uroven - srovnat.

No a take proto se delaji balancery a omezovace, nebo se primo
zadelavaji do nabijecek.
A koupit dobrou nabijecku neni jednoduche, staci se podivat na diskuze
www.rcmania.cz nebo nebo jinam.

No a na zaver jeden odkaz http://www.akademik.cz/rc/lipol.htm , pak na
YouTube se daji najit i pekne pozary LiPol.

Oja