OT: Neobjeveni Bible

Petr Tomasek tomasek@etf.cuni.cz
Neděle Prosinec 23 18:45:17 CET 2007

> Anglicky preklad Tory pro zidy ke studiu judaismu vychazi ze řeckého
> překladu, to mi potvrdil i nějaký rabín z israele.

a) zide preklad nepotrebuji, ponevadz umi od malicka hebrejsky.
Prinejmensim ti ortodoxni. (A ti z izraele uz vubec...)

b) divil bych se, kdyby nejaky zidovsky preklad vychazel vice z rectiny,
nez z hebrejstiny (ja sam takovy neznam...). Samozrejme pripoustim,
ze moderni zidovske vydani bible vedi i o variantach reckeho textu,
ale v tom pripade tam tuto variantu najdeme nekde v poznamce pod carou...

> Prvních 5 knih Mojžíšových ano.

Tak mi takovy rukopis ukazte :-D

> Nejen že jazyk je váceznačný, ale i ty chybějící písmena... Taky je tam
> jistá pravidelnost, třeba každý 50 znak něco znamená...

To je jen takova hricka a da se to delat s jakymkoliv textem...

> No vzdyt jste to ted prave rekl, o co se snazim

To ja nevim, o co se snazite.
Pro me je velky rozdil rici, ze text hebrejske bible je v prumeru
viceznacnejsi, nez bezny text v cestine(TM); ale to jeste neznamena,
ze nutne obsahuje kdovijaka esotericka tajemstvi...

> Nemusi to byt prismo scan, stacil by prepis.

Snazil jsem se rict, ze to neni mozne. Nejstarsi biblicke rukopisy se datuji
nejdrive nekdy do 2. stoleti pred (ale uz to je pomerne nejiste), takze
k textu pochazejicimu z pera Mojzise se proste nedostaneme...

Jabber: butrus@jabbim.cz
SIP: butrus@ekiga.net