OT: Neobjeveni Bible

Petr Tomasek tomasek@etf.cuni.cz
Sobota Prosinec 22 08:44:50 CET 2007

On Fri, Dec 21, 2007 at 11:38:40PM +0100, Jaroslav Lukesh wrote:
> Aneb přečtěte si tóru (5 knih Mojžíšových) v netkuntém (!!!) originálu (taky
> jsem ho ještě nesehnal, ale učebnici biblické hebrejštiny už mám - taky
> netknutou) a nebudete se stačit divit co všecko je utajeno v řeckém překladu
> ze kterého vychází jak oficiální judaismus tak křesťanství.

Tak nevim, jestli to cele ma byt nejaky sobotni (nebo snad šábesový? :) )
vtip, ale co pisete, je dosti ptakovina.

Judaismus (mimochodem, zadny oficialni neexistuje) samozrejme vychazi
z hebrejskeho textu bible a nikoli z reckeho.
A krestanstvi od dob renesance taky.

> Utajeno proto,
> že je psána bez některých písmen a bez mezer, jako bloky, takže některé

Blbost. Neexistuji hebrejske rukopisy psane "bez mezer".

Takto ale byly psany nejstarsi dochovane RECKE rukopisy jak prekladu
stareho zakona do rectiny (tzv. "Septuaginta"), tak noveho zakona.
Jedna se o tzv. majuskulni texty, jako priklad hledejte napr.
"codex sinaiticus".

> pasáže mají vícero významů - kromě toho že to celé vypadá jako dokonalá
> šifra, něco jako genetický kód světa.

Nektere pasaze maji vicero vyznamu proste proto, ze jazyk je viceznacny.

Respektive druhou veci je, ze puvodne byl hebrejsky text psan (stejne
jako vsechny staroveke semitske jazyky ugaritstinou pocinaje a nejstarsi
pisemnou formou arabstiny konce) bez samohlasek. Je to dano tim, ze
zaklad vyznamu v semitskych jazycich nesou souhlasky, takze pro "rodileho
mluvciho" nejsou de-facto treba (tak jako dnes v arabstine, ci moderni hebrejstine).
Presto ale, jak si jiste dokazete predstavit, je takovyto text viceznacnejsi,
nez napr. prumerny text v cestine.

Nekdy mezi 5.-9. stol n.l., kdy uz hebrejstina nebyla zivym jazykem,
byl text hebrejske bible opatren dodatecnymi znackami pro vokaly apod.
(Hledejte: "mas(s)ora(h)", "masoreti"/"mas(s)oretes", "masoretsky text"/
"mas(s)oretic text" apod...)

> Pomůže mi někdo sehnat tu původní tóru (v el. formě)? Z p4p jsem jich

p4p? :-D

> postahoval velmi mnoho GB, i pěkné historické kousky, ale žádná není ta
> pravá, originální.

No, pokud hledate Mojzisuv autograf, tak nic takoveho zcela jiste nenajde
a to ani na internetu. :)

Pokud vam jde o nejstarsi dochovane texty bible, tak hledejte odkazy
na "qumrānské texty", ci "rukopisy od mrtveho more", nebo tak nejak.

Ovsem zakladem vetsiny modernich kritickych vydani bible jsou teprve
masoretske rukopisy (ktere jednak obsahuji celou bibli a jsou jiz
"punktovany", tj. opatreny znackami pro samohlasky atd.)

Rukopisem, na nemz jsou postaveny dnesni moderni vydani hebrejske
bible je tzv. "Leningradsky rukopis" (rukopis Petrohradske narodni
knihovny "Evr. I B L19a"). Existuje jeho (+-volne siritelna)
elektronicka verze, napriklad zde:

http://www.shamash.org/tanach/tanach/text/bhs/

Text je ovsem v ASCII, popis jeho kodovani je tady:
http://www.shamash.org/tanach/tanach/text/bhs.info/codes.txt

Jabber: butrus@jabbim.cz
SIP: butrus@ekiga.net