ADT75

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Prosinec 16 23:43:20 CET 2007

Puvodni zprava ze dne 16.12.2007 od HW CNCnet.info:

> No pockej, ale i ja jako dodavatel mam pravo si urcit pravidla.

Vsak ano. Ja zadnemu dodavateli neupiram pravo urcit si pravidla. Ja
to dokonce neupiram ani EONu, CEZu, Telefonice O2, UPC, ASIXu, MESu
apod.

> Je to stejne jako kdyby si vycital velkovyrobci IC, ze ti nechce
> prodat jeden ks. Pritom jemu se rentuje prodat treba 1000ks a vys.

To neni stejne. Kdyz nekdo neni zarizeny na maloobchodni prodej, tak
si proste stanovil nejakou obchodni politiku. Ale tento konkretni
pripad je o tom, ze nejaky staly zakaznik chtel regulerne objednat 200
kusu obvodu, nechtel zjevne nic neobvykleho, jen holt chtel tu
objednavku ucinit pouze telefonicky, protoze zrovna to neslo jinak. To
zase neni takova tragedie, ja bych si i tipl, ze by to byvalo slo, jen
holt tam nebyla ta spravna ochota, pripadne vzniklo nejake
nedorozumeni.

> Proste je to rozhodnuti, ktere ti jako zakaznikovi nezbyva nez
> respektovat nebo jit jinam - pravdepodobne si to uvedomuje i ten kdo
> si takove podminky nastavil.

Ano, to v kazdem pripade. V tom si rozumime. A ted jde o to, jestli to
neni skoda kvuli takove prkotine.

> Mimochodem duvodem muze byt i to, ze spatne prijata objednavka po
> telefonu muze znamenat to, ze te bude zakaznik ve finale pomlouvat,
> prestoze to nebyla tvoje chyba - staci jen, ze se nekdo z vas
> prerekne.

Kdyby k tomu takhle pristupovala uplne kazda firma, tak vlastne
telefonickou objednavku neprijme nikdo.

> Ne nadarmo se rika co je psano to je dano.

Tady je zasadni nepochopeni spravne uzavreneho obchodu. Je uplne
jedno, jakou formu ma objednavka. Chyba muze vznikout uplne vzdy a
uplne vsude. Je jedno, ze co je psano, to je dano, pokud zakaznik
nebude spokojen, je to spatne. At uz je chyba na jakekoliv strane.
Zakaznik musi byt spokojen vzdy a za kazdych okolnosti.

Pokud pristoupime na heslo "co je psano, to je dano", pak se
pohybujeme na urovni prava. Muzeme se tedy ohanet papiry, muzeme si
rikat, kdo udelal chybu, muzeme se soudit, muzeme si delat vzajemne
problemy... OK, o tom ale obchod neni. Obchod je o tom, ze se dva
partneri domluvi a oba jsou po ukonceni obchodu spokojeni. To funguje
v uplne jine rovine a nezavisle na podepsanych papirech.

Jestlize se zakaznik spletl a podal spatnou objednavku, kterou tu mam
na stole, tak sice mohu snadno identifikovat, kdo tu chybu udelal, ze
jsem to nebyl ja (to mohu ale i v pripade telefonatu, pokud nejsem
nesvepravny), ovsem situace je stejna. At udelal chybu kdokoliv,
jedinym spravnym resenim je vyresit problem. Zakaznik spatne objednal
obvody a potrebuje je vymenit. Tak co s tim? Reknu mu: "Smula, pane,
dvesete spatne objednanych svabu si strcte za klobouk, mam tu od vas
objednavku, co je psano, to je dano."? Nebo mu reknu: "Samozrejme vam
ty obvody vymenime, jste nas dulezity zakaznik, je uplne jedno, jestli
nastala chyba u nas nebo u vas."?

Nejake priklady z posledni doby, ktere si pamatuji... Dodal jsem
zakaznikovi znakovy displej, ktery jsem odzkousel, fungoval, zakaznik
ho pouzil, fungoval, po tydnu fungovat prestal. Pozadal jsem ho, at ho
tedy vypaji, ze ho vyreklamuji, mezitim jsem mu okamzite poslal novy
kus, ktery jsem musel urgentne rychle objednat, protoze jsem ho nemel
skladem. Zakaznik musel pristroj velmi rychle odevzdat, cas byl pro
nej dulezity. Stalo me to postovne od dodavatele ke me a postovne ode
me k zakaznikovi (navic expresne EMSkou na sobotu, zadny obyc
balicek). Kdyz prisel displej od zakaznika, zjistil jsem, ze displej
je mechanicky poskozeny. Neda se reklamovat. Jenze to byl COG displej,
spatne se z desky vyndaval, mechanicke poskozeni mohlo vzniknout prave
pri vyndavani z desky. Mohl jsem ted zakaznika osolit, vynadat mu,
poslat mu fakturu na novy displej a jeste 2x postovne... cas me to
stalo apod. Mel bych pravdu, ten displej byl vazne mechanicky
poskozeny, v podstate co je psano, to je dano. On by to zaplatil,
vlastne by to ani nebylo z jeho penez, bylo by to z firmy, ktera ani
neni jeho. A mohl by to i pochopit. Presto by to v nem zanechalo
minimalne pachut neceho trpkeho. Ja jsem tomu zakaznikovi rekl, ze ten
displej byl mechanicky poskozeny, ale zaroven ze to beru na sebe, ze
mu reklamaci vyrizuji v jeho prospech a dulezite pro me je to, ze
zakaznik je spokojeny. Pristroj dokoncil vcas, tak jsem si jisty, ze
je stastny, no a ja jsem prodelal. Jenze to nejsou prodelane penize,
to je investice do toho zakaznika. On priste zase objedna u me.
Protoze vi, ze se mu to vyplati. Protoze vi, ze ho nenecham na
holickach. Na co jsou v tomto pripade papiry?

Nebo, tuhle mi jeden zakaznik volal, ze jsem ho podvedl, ze si
spocital, ze kdyby nekoupil nejakou aktualizaci programu, ale vyuzil
nejake akce, tak ze by ve vysledku zaplatil mene. Ja nepodvadim a
nikdy bych zakaznikovi vedome neprodal neco, co by bylo nevyhodne, ta
nabidka byla seriozni. Vicemene on si mohl vymyslet, proste mu to pak
za mesic doslo, ze najednou je nejaka akce, mohl byt vycurany. No
dobra, ale co s tim? Ja dal seriozni nabidku, on seriozne objednal a
pak se citil podvedeny. Tady je ovsem uplne jedno, proc se citil
podvedeny, kdo tu chybu udelal, pripadne jestli je vycurany. Pro me
jako obchodnika je tu jen jedina dulezita vec - zakaznik neni
spokojen. Mohl jsem mu rict, ze jsem seriozni a ze on je vycurany. Mel
bych i pravdu. Mozna neni vycurany, ale chyba byla u nej. Ja jsem ho
ale vyslechl (mluvil dost zhurta) a rekl jsem mu, ze se na to okamzite
podivam a behem kratke doby mu poslu e-mail. Spocital jsem si, ze se
mu muze opravdu zdat, ze na tom prodelal, spocital jsem si i konkretni
castku. Napsal jsem mu mail, kde jsem mu vysvetlil, ze podvodnik
nejsem a ze doslo zrejme k nejakemu nedorozumeni. Navrhl jsem mu, ze
mu nyni jeho objednavku vyridim tak, ze mu ten rozdil odectu a uhradim
ho ze sveho. On tedy nic neprodela, naopak vydela, protoze vsechny
darky mu zustanou, dostane nove darky, naklady v lonskem roce mu
zustanou, ted doplati jen ten rozdil a to tak, aby neprodelal. A
zeptal jsem se, jestli s tim souhlasi. On s tim souhlasil a byl
spokojeny. Ja jsem trochu prodelal, resp. vydelal jsem v ten okamzik o
par tisic korun mene. Jenze kdybych to neudelal, tu objednavku bych
stejne nedostal, urcite by neobjednal. A ten zakaznik je velmi
spokojenym trvalym zakaznikem dodnes. Kdybych postupoval na zaklade
"co je psano, to je dano", tak jsem prodelal balik penez.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz