Hloupa chyba

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Sobota Prosinec 15 20:50:53 CET 2007

Též potvrzuji velkou háklivost těchto osc. Kdysi jsem takhle marně hledal zdroj nějaké úplně jiné chyby, která mohla souviset s CLK. Po přiložení osciloskopu tam bylo jen DC napětí. Pomohlo na sondě zapnout x10. Jednalo se myslím o 89C51.

Od doby, co používám AVR ATmegy, jenžto mají implicitně zapnut vnitřní RC oscilátor už k nim krystaly nedávám. Maximálně tak pokud je potřeba, aby zařízení mělo RTC. Potom ale použiju krystal 32 kHz zapojenej do čítače a master CLK je zase z RC. Stabilita vnitřního RC v AVR dokonce s rezervou postačuje i pro seriák.

Nejlepší na tom je, že kmitočet lze za chodu i ladit, což jsem onehdy použil u fázového řízení žárovek. Regulátoru je tak celkem jedno, zda ho zapojíte do sítě s 50, nebo 60 Hz, či do nějakého pochybného dieselagregátu.

Nejlepší ovšem bylo, když po mě někdo chtěl, že tam ten krystal musí bejt, že by tam těch součástek už bylo moc málo a zákazník by mohl zatoužit po nižší ceně. Krystal tam tedy je, kondenzátory taky, ale osc. neběží, neb zas používám RC:-)))

Prostě MCU bez krystalu je super, všem vřele doporučuji:-)

PH
  From: Jaroslav Buchta
  No to se divim, ze to vůbec fungovalo - co mam zkusenost, vstup od
  krystalu neustoji ani sondu od osciloskopu. U jedne aplikace jsem taky
  bral hodiny z PIC16F628 do HC125 a musel jsem I pro 4MHz nastavit HS
  mode oscilatoru,pak byla na vystupu osc slusna amplituda, jinak to
  prestalo chodit uz pri blbem pohledu na ten spoj ;-)

  Behalf Of Martin Zaruba
  Mam zarizeni (ridici jednotka tepelneho cerpadla), ktere ma dva
  procesory. Kazdy je na samostatne desce v krabici PKDIN3. Volal mi
  zakaznik, ze nekdy (v intervalu nekolika dni) se ridici jednotka
  zasekne. Prinesl jsem jinou, chyba se opakovala a ta stara doma funguje
  bez problemu. Jeden procesor ma plnohodnotny krystalovy oscilator a
  druhy dostava hodiny z toho prvniho. Spojil jsem vstupy oscilatoru spolu
  a protoze az doted vse fungovalo, nepremyslel jsem nad tim. Problem byl
  v tom, ze ten vstup je pomerne vysokoohmovy a jak se pozdeji ukazalo,
  soused ma vysilac pro KV. Ten kousek kabelu chytal ruseni. Stacilo
  pripojit vstup toho druheho procesoru na VYSTUP toho prvniho a bylo po
  problemu. Citlivy (vysokoimpedancni) vstup tak byl jen par mm na desce.
  Treba to nekomu pomuze a neudela podobnou hloupost jako ja.