OT: Predvianocne plane filozofovanie, was:: Dodavatele, Skype, a este aj ine thready

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Prosinec 15 20:03:51 CET 2007

>Z=E1sadn=ED ot=E1zka zn=ED, jak =E8esk=E9 dodavatele donutit k =
>podobn=E9mu jedn=E1n=ED.

Nijako. To je kulturalna zalezitost, to sa moze len vyvinut casom. Bohuzial.

Chcel som o tom napisat aj v tom threade o Skype a licencnych podmienkach atd., ktory Admin uz zatrhol - ono to suvisi.

Ked som anno Domini prisiel este ako student prvykrat do zahranicia - do Anglicka - zazil som pravy nefalsovany kulturny sok. Jednou zo sucasti toho soku bolo zakladanie uctu v banke. Uradnicka si so mnou sadla nad zmluvu, povypytovala sa, preco a ako ucet zakladam a co s nim mienim robit, potom dokladne a trpezlivo mi vysvetlila jednotlive body podpisovanej zmluvy, pricom si dala zalezat na tom, aby som vsetkemu rozumel - co samozrejme s ohladom na moju biednu anglictinu znamenalo, ze mi vsetko vysvetlila najmenej trikrat roznymi slovami. Som si na 100% isty ze mi nevysvetlovala vsetko co bolo na tych strankach na konci supredrobnym pismom, ale ubezpecila sa, ze viem kam svoje peniaze davam, co ma to bude stat, ako narabat s uctom/sekovou knizkou/kartou, ake zmeny mojho statusu im musim oznamit apod.

S podobnym pristupom som sa potom stretaval casto. Rozni ludia mi napriklad boli ochotni zobrat sek bez preukazania sa kreditkou ("check guarantee card", t.j. som nepreukazal krytie), a ak nie, vzdy sa slusne ospravedlnili. Toto je len jedna z drobnosti s ktorymi som sa stretal takmer kazdodenne, a ktore boli velmi prijemne. Naopak, nikdy som sa nestretol s pristupom "neznalost zakona neospravedlnuje". Ak som urobil nejaku chybu z neznalosti, a povedal som ze to nebolo naschval, vzdy mi bolo vyjdene v ustrety, nikdy ma nikto nezvozil. A nikdy nikto nezapochyboval o mojich slovach bez toho aby som musel vytahovat rozne dokazy a doklady (teda s vynimkou immigration officera, ale ten to ma v popise prace... :-) )

Lenze, ak sa nad tym zamyslim, znamena to vlastne jedno jedine - jednoducho ze ludia su voci sebe slusni, lebo sa to tam poklada za samozrejme. Prirodzene to nebolo vzdy, aj tam ako aj inde existuje urcite "gaussovske" rozlozenie slusnosti, a obcas jednoducho clovek natrafi na hovado s prepacenim. Lenze tam ten vrchol gaussovky bol posunuty vyrazne viac smerom k tej slusnosti, a ani sigma hadam nebola taka velka.

Nie zakony, sudy, policia, susedska zavist ci hrozba straty zamestnania - prachobycajna slusnost, to je to co robi zivot medzi ludmi znesitelnym ba dokonca obcas prijemnym.

Hm, ako tak nad tym rozmyslam, toto je odpoved aj na dost vela inych filozofickych threadov z nedavnej minulosti, napr. aj ten o odpocuvani a zamestnanecko-zamestnavatelskych vztahoch...

wek