Ucinnost LED (bylo: luxeon 3W seriove razeni ??)

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Prosinec 15 00:44:02 CET 2007

RC5 nie je jediny pouzivany protokol aj ked u nas mozno dominantny. Su aj ozaj len "kratkopulzne".
Okrem toho je "kratkopulzny" trebars IrDA (3/16 bitu).
Avsak mate pravdu: u DO samozrejme nejde o "integralny" vykon ale o okamzity; u oka je to naopak (ten efekt vyraznejsieho vnimania pulzov nez DC pri tom istom integralnom osvetleni je marginalny a zavisi od mnohych faktorov (napr. osvetlenia pozadia, veku "oka" atd.), takze s nim ratat je hlupost).

Ale ci pridavanim prudu (a zuzovanim pulzov aby sme neupiekli LEDku) sa zvysuje okamzity vyziareny vykon, to nie je jednoznacne. Konieckoncov, bavime sa o vlastnosti LEDky, co zavisi od konstrukcie, t.j. od mnohych faktorov. Nemozete uz len ani pausalne prehlasit, ze _vsetky_ LEDky znesu 20mA trvalo a 1A pulzne so striedou 1:50 - a toto plati tak pre IR ako viditelne.

Niektore LEDky neznesu ani kratkodobo vyssi prud (hovorime o radoch, samozrejme nie o 10% apod.) - nieco v nich povoli - takze je vobec zbytocne sa bavit o pulznej prevadzke. Su aj take, ktore veselo preziju pulzy, ale svietit viac uz jednoducho nebudu (a to nie ze sa znizuje ucinnost, ale jednoducho s prudom sa nezvysuje jas). Naopak, superLED, co su vlastne lasery s posramotenym zrkadlom, a aj ozajstne lasery, svoju ucinnost v urcitom rozmedzi vdaka narastajucej stimulovanej emisii s narastajucim prudom zvysuju (su skonstruovane samozrejme tak aby prud zniesli, ci uz je to DC alebo pulzne).

wek